• anni katt

Bra förskola Kalmar? Topasen??

Hej alla Kalmarbor! Glad

Vår familj ska i höst flytta från Stockholm till härliga Kalmar, och skulle nu behöva tips på bra förskola åt mina barn, 18 mån respektive (snart) 3 år gamla. Vi kommer att bo i Skälby-området, så jag har förstått att förskolan Topasen kommer att vara den som är närmast. Någon som vet något om den? Tar gärna emot tips på andra förskolor också (positivt/negativt), då vi är beredda att åka en bit för en bra förskola. Viktigast tycker jag är att det finns engagerad och kärleksfull personal som genuint bryr sig om barnen. Även små barngrupper föredras.

Tacksam för tips! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-29 10:55
    Har nu troligtvis möjlighet att börja på Lokomotivet i höst, någon om vet något om den förskolan? Den tillhör samma enhet som Trollet (som tyvärr var fullt och hade långa köer).

• Svar på tråden Bra förskola Kalmar? Topasen??
  • Den och den

Jag bor inte själv i Kalmar men hade jag gjort det hade jag gett nästan vad som helst för att få jobba eller ha mina barn på förskolan Trollet som är en välkänd Reggio Emilia-förskola. Jag var där på studiebesök för något år sedan och är fortfarande uppfylld av deras inspirerande miljöer!

• Den och den

Dom har 6 barngruppen. En för varje ålder! Bland dom minsta barnen är dom väldigt få, men det blir fler barn i varje grupp ju äldre dom är.

• anni katt

Känner du till Lokomotivet, som tillhör samma enhet som Trollet? @Denochden

• Den och den

Anni katt
    Nä, det gör jag tyvärr inte men jag minns att dom berättade just det att det fanns fler (kanske bara en) förskolor i samma enhet med samma organisation.

• Den och den

Åk och besök! Första intrycket kommer att säga dig om det är bra tror jag!

• anni katt

Absolut, det ska vi göra så snart vi kan. Vi får åka runt bland förskolorna, bästa uppfattningen får man ju när man varit i miljön och får en känsla för verksamheten och även träffa pedagogerna.
    Tack för tips hur som helst, jag gillar Trollets inriktning. Barnen går även nu på en Reggio Emilia-inspirerad förskola och det fungerar mycket bra, så vi tänkte försöka hitta en förskola som har ett liknande arbetssätt. Men det är svårt med förskola tycker jag....det hänger mycket på pedagogernas personliga inställning. Vår äldsta började tyvärr på en förskola som till en början verkade bra och sedan framkom det att en av pedagogerna betedde sig väldigt illa. Sånt kan man ju inte veta, man gör ju sitt bästa som förälder! Glad

• Den och den

Är ni inne på Reggio så är säkert Lokomotivet ett bra val om det är i samma enhet som trollet. Ska

• Den och den

Är ni inne på Reggio så är säkert Lokomotivet ett bra val om det är i samma enhet som trollet. Ska

• Aapple

Eftersom du tillhör topasen tillhör du Vasa område, rekommenderar svärdsliljan!! Toppen bra dagis tyvärr fick jag byta pga flytt men beror på personal med men var jätte nöjd!! Annars ett som är bra är det på malmen vet ine vad det heter med väldigt populärt!!

• ViVäntarLois

Kungsfågeln på Malmen har bra rykte, vi ska dit 09.45 på fredag för visning av deras tre avdelningar :) Jag gick där som liten och stortrivdes men det kan ju hända en del på 20 år, men som sagt ett mycket populärt dagis!

• Aapple

Det var kungsfågel jag menade på malmen! Hört att det skall vara bra!!

• Liebe

Har hört mycket bra om Lokomotivet! Både genom jobbet (är själv förskollärare) och genom bekanta som har barn där. 

• anni katt

Tack för era svar! Glad
    Vi ska åka till Kalmar i kväll och ska besöka några förskolor under morgondagen, bl.a. Lokomotivet och Kungsfågeln. Svärdsliljan har jag inte kollat, men det ska jag göra! Har ringt runt till en massa förskolor, men i och med att vi behöver plats så snart (november) så är det inte alla som har några lediga platser...särskilt inte för två barn. Men det ska bli spännande att få se hur de olika förskolorna arbetar osv, få en känsla för atmosfären. 

Vilket samanträffande @ViväntarLois, vi ska dit vid 10-tiden, till Svalan. Då kanske vi ses?! Glad

• ViVäntarLois
    anni katt skrev 2013-09-05 10:04:35 följande:

Vilket samanträffande @ViväntarLois, vi ska dit vid 10-tiden, till Svalan. Då kanske vi ses?! Glad

Ja, det måste vara samma visning :) Vi kommer med en tjej på 2,5 år och en nyfödd.
  • anni katt

ViväntarLois:

Åh då såg vi säkert varann :) Vi tittade bara på Svalan dock, eftersom det är den enda av Kungsfågelns förskolor som vi har möjlighet att få plats på redan i november. Vad tyckte ni? Jag tyckte att det var fin pedagogisk miljö på Svalan och lokalerna är ju fantastiska. Men vi kommer troligtvis att välja uteförskolan Getingen i första hand. De har väldigt inspirerande utemiljö, och ligger dessutom närmare vårt blivande hem.

Är det någon som har någon erfarenhet av Getingen? Positivt/negativt? Min känsla är att den är bra, men man vill ju veta så mycket som möjligt! :)

Svar på tråden Bra förskola Kalmar? Topasen??