• Emzas

11 år och parfym????

S-sonen kom hem efter att ha bott hos farmor och farfar i helgen (vi har haft huset fullt av långväga gäster). Han kom direkt från skolan och direkt lade sig en doft (läs stank) av after shave á la "Old spice" el dyl i hela huset. Maken frågade om han hade parfym på sig. Ja, farfars. Varför? för att han fick...

Vi fick en smärre chock både därför att han stank så in i bomben och jag kan ju gissa hur många som märkt det på skolan samt att vi tyckt att han är för ung för att ha dofter. Han svettas inte, luktar inte illa eller sportar så att han duschar ofta. Han fyller 11 år imorgon och vi är i valet och kvalet på om det är dags för honom att få ngt att lukta gott. Det är ju inte direkt passande med AXE eller ngt sådant.

Hur har ni andra gjort??? När började era killar vilja lukta gott och VAD har ni gett dem?

• Svar på tråden 11 år och parfym????
  • Andrundrun

En 11-åring ska få använda deo. AXE eller så tycker jag låter jättebra. Har en lillasyster som precis har börjat använda parfym. Hon är också 11år.
    De flesta använder parfym i den åldern. Eller iaf deo.
    Men lär pojken hur mycket man ska ha!

• Majsan70

Min dotter har både deo och parfym. Tycker det är helt OK, så länge de doserar med måtta. Jag har instruerat henne om hur mycket..
    Soenen hade oxå deo o "Parfym", lärde honom att dosera lite oxå.

• Emzas

Deo tycker jag låter väldigt lagom men tycker att AXE är för manliga för ngn som fortf är så pass liten som han är. Finns det ingen variant för ungdomar tror ni? För oss tjejer fanns tex DATE när jag var ung. Lagom...

• Majsan70

Kolla i hyllorna i affären. Finns ju massa lite "lugnare" dofter...Kommer tyvärr inte ihåg vad sonen använde..men nu använder han AXE bland annat.

• Andrundrun

Jag tycker du kan ta tag i parfymen. Gå ut på stan och köp en till honom. Som du tycker luktar mildt.

• Emzas

Kändes som att om han ska börja ha ngt lukta gott nu så kan man kanske passa på att gratulera honom med det. Då blir det en liten markering på att "nu när du fyller år så har du blivit stor nog för doft"...

• Mrs USA

Min snart 11-åriga dotter får bara ha lite parfym på sig när det är disco eller fest.
    Tänk vad många allergiska barn det finns i skolorna, om alla har skarpa dofter på sig blir det väldigt jobbigt för dem!

Deo finns i lätta fräscha dofter eller helt parfymfria.

• Emzas

Vi köpte en supermild deo och pratade noggrant om hur lite han får ta på sig. Bl.a för att hans fröken har astma och vi vet inte vad som utlöser den. Han lovade att ta det lugnt så vi får se och hoppas

• Mamma Mu 75

Mina äldsta killar som är snart 12 och 9 år använder duschcreme/schampoo med "killig" doft och deodorant. Ibland tex när de ska på kalas så använder de lite parfym, adidas tror jag att det är.

Äldsta killen går i 5:an och många av killarna i hans klass AXE-spray. Min pojk är inte allergisk men säger att han brukar må illa och få huvudvärk av lukten.

• Jenny70

Men detta var väl ändå en engångsgrej...en kul grej: att låna farfars parfym? Tror inte han kommer att önska sig en flaska "Old Spice" & dofta i hela kvarteret bara för det.

Mina 10 & 11-åringar vill aldrig ha parfym...11-åringen påstår själv att hon "stinker" i armhålan, men tydligen inte tillräckligt för att hon ska orka lägga tid på att tvätta sig under armarna på morgonen & ta på lite deo...det kommer - tids nog!

Svar på tråden 11 år och parfym????