• JLi

Jobbig bebis

Min 5 ½ månaders bebis är rent ut sagt jobbig och det verkar bara bli värre..

*Gallskriker i bilen
    *Gnäller/skriker i vagn (trots att jag bytt till sittdel så han kan titta)
    *Babysitter, babygym, leksaker är nu endast roliga i några minuter
    *Skriker vid tvättning och ombyte
    *Vill helst bli buren hela tiden men om man sitter still börjar han vrida sig,gnälla och skrika
    *Vaknar på nätterna ofta
    *Vill sova ofta, verkar övertrött nästan hela tiden
    *Måste vaggas/gungas till sömns
    *Gråter av vissa främlingar

Han känns aldrig riktigt nöjd längre. Har gnagit på händer och dreglat sen ca 2-3 månaders ålder så vi trodde det var tand på g därför detta gnällande men nej fortfarande har ingen tand kommit eller verkar vara på väg. Han har även varit känslig i magen sen födseln, men vi har testat mjölkfri ersättning samt olika droppar och det har inte hjälpt så tror inte det beror på magen.
    Är så trött och frustrerad, fram för allt känner jag mig som en dålig mamma och har dåligt samvete över att jag tycker han är jobbig. Är detta normalt, känner nån igen sig?? Vet icke vad jag ska göra. :/

• Svar på tråden Jobbig bebis
  • Anna74a

Sådär var min son när han var i den åldern.
    Men han blev gladare och gladare med tiden.
    Det vände radikalt omkring 7 månader.
    Tänderna var ett stort problem, han hade jätteont månader innan de dök upp.

• linnn89

Hej ts känner igen mig när mitt barn var 2mån trodde vi oxå att det var tand på g men inte tog flera månader.. Min bebis var precis som din och jag kände samma sak o mådde dåligt.. Det fanns inget att göra bara att stå ut några månader för det går över..(lätt att säga...) stå ut ts kan inte din sambo eller din mamma hjälpa dig lite så att du får koppla av lite då o då för att orka.. För man behöver verkligen koppla av lite...

Jag fick ingen hjälp då utan endast när jag skulle duscha o då fick man iallafall en stund lung o ro under rinnande vatten..:)

• Emmyl

Jag känner igen mig. För oss var magen ett stor bov till detta, blev något bättre på nätterna när vi verkligen började tänka på kosten, speciellt på senare em och kväll, och Minifom droppar på kvällen.

Hur funkar bärsele? 

• JLi

Åh vad skönt att höra att jag inte var ensam om detta, verkligen alltså!
    Så tänderna kan spöka månader i förväg?
    Jo som tur är har jag fått mkt hjälp från mamma och min kille. Nu till hösten dock ska han både plugga och jobba kvällar så jag kommer bli mkt själ.v Känner igen det där med duschen, försöker va kvar några minuter extra, det är enda stället jag riktigt kan slappna av och va för mig själv ett tag :)

Emmyl: Hur tänkte ni kring kosten då? Jag oroar mig att det är nån allergi eftersom jag själv är känslig för mjölk men eftersom vi provat rätt mkt verkar det inte så. Svårt att veta! Dock verkar han bli trög i magen av ersättning (har gått ner i amning, ammar  endast på nätter nu) och smakportioner reagerar han mkt på så ger han bara pyttelite katrinplommonspuré och gröt än så länge. Miniform gav inget resultat för oss

• Emmyl
    JLi skrev 2013-08-28 12:28:04 följande:
    Åh vad skönt att höra att jag inte var ensam om detta, verkligen alltså!
    Så tänderna kan spöka månader i förväg?
    Jo som tur är har jag fått mkt hjälp från mamma och min kille. Nu till hösten dock ska han både plugga och jobba kvällar så jag kommer bli mkt själ.v Känner igen det där med duschen, försöker va kvar några minuter extra, det är enda stället jag riktigt kan slappna av och va för mig själv ett tag :)

Emmyl: Hur tänkte ni kring kosten då? Jag oroar mig att det är nån allergi eftersom jag själv är känslig för mjölk men eftersom vi provat rätt mkt verkar det inte så. Svårt att veta! Dock verkar han bli trög i magen av ersättning (har gått ner i amning, ammar  endast på nätter nu) och smakportioner reagerar han mkt på så ger han bara pyttelite katrinplommonspuré och gröt än så länge. Miniform gav inget resultat för oss

Minifom gav inget resultat för oss heller förrän kanske vid 8 månader. ja, hur ätnkte vi vid kosten? det ebehöver ju inte vara någon allergi, utan att det blir gasig av viss mat. Tex gav vi ingen frukt efter typ kl 15 på eftermiddagen, inte mycket mjölkprodukter, och naturligtvis det uppen bara lök osv. Detsamma gällde väl medan jag ammade. Ingen lök, choklad, stark mat, och sånt jag märkt att hon reagerat på.

Ja, tänderna kan verkligen ställa till det, väldgt svårt att veta om det är det dock, förrän efteråt. Ibland provade vi och gav alvedon, om den hjälpte så betydde det ju att hon haft ont. Jag tycker också det blev en klar vädning när hon kunde sitta själv, och senare började krypa.

Du skriver att han vill sova mycket på dagarna, och förmodligen behöver han det också. HUR sover han dagtid då?
  • JLi

Har själv ibs och mjölkallergi så jag äter redan skonsamt och mjölkfritt.
    Vi har testat den mjölkfria ersättningen Pepticate, men han blev inte värre av den, fick t.o.m mer gaser.

Idag vaknade han 9, sen sov han ca 30 min kl 10.30, vaknade och skrek. Sen  vid 13.30 lade jag mig och vilade med han i 1 ½ h, han sov vidare totalt 2 h,15 min. Men var trots det inte nöjd en lång stund, sen har han sovit korta perioder 20-30 minuter under kvällen men inte nöjd länge mellan sovperioderna. Somnade för natten för ett tag sedan.

Förut var han nöjdare längre perioder fast han knappt sov alls på dagarna! Fattar ingenting

• JLi

inte bättre* av Pepticate.

Men svårt o säga eftersom jag då helammade, gav endast ett mål om dagen (inte alla dagar heller) med ersättning. Nu har jag minskat drastiskt på amningen eftersom jag själv gått ner alldeles för mkt i vikt.
    Det kan ju ha med de att göra, att han är värre i magen av att han i får ersättning hela dagarna nu så därför hans beteende ändrats?

• Mandelskorpan

Pepticate är gjort på nedbruten mjölk (peptider). Det är inte alls säkert de tål det om de är känsliga för mjölk. Om han blivit sämre jmf med mjölkfri amning så skulle jag prova Neocate. Den innehåller inget från mjölk.

Svar på tråden Jobbig bebis