• maggank

Skriva CV - men vad har jag för intressen?

Jag behöver hjälp med att skriva CV! Det känns som att jag har hamnat i en djungel av förvirring och frustration. Att redovisa tidigare arbetslivserfarenhet eller utbildning är inte något problem, däremot att lyfta mig själv och försöka få fram vem jag är och göra mig själv intressant för en arbetsgivare.

VAD skriver man? Jag är en rätt vanlig tjej på 24 år vars fritid går till att göra vanliga saker som att shoppa, fika, umgås med kompisar, dricka vin, åka på små äventyr, läsa böcker och bloggar, ha serie-maraton och kolla på Svenska Hollywoodfruar. Jag förstår ju att just detta är saker som är helt ointressanta för en arbetsgivare.

Men hur gör då personer som inte är musikaliska, aktiva i någon förening, idrottar, fjällvandrar, ordnar evenemang eller är politiskt engagerade - hur beskriver man sig själv i ett CV så att man verkar intressant?

Hjälp mig!

• Svar på tråden Skriva CV - men vad har jag för intressen?
  • GrodanHopp

De flesta arbetsgivare skiter fullständigt i vad du gör på din fritid! Så vida det inte är en hobby som starkt påverkar din arbetsinsats på ett positivt sätt.

• maggank
    GrodanHopp skrev 2013-08-28 12:37:56 följande:
    De flesta arbetsgivare skiter fullständigt i vad du gör på din fritid! Så vida det inte är en hobby som starkt påverkar din arbetsinsats på ett positivt sätt.
    Ja, det är lite så jag tänker också. Men den mest vanliga frågan på arbetsintervjuer är ju "vad har du för intressen, vad gör du på fritiden?". I de flesta CV-mallar står det att man ska framhäva ens personliga intressen osv. Vad skriver man då, om man inte har några specifika intressen som är intressanta för en arbetsgivare?
  • Meinu

Jag har aldrig nämnt mina fritidsintressen i CV:e. Om dom frågar under intervjun så berättar jag såklart.

• maggank
    Meinu skrev 2013-08-28 13:19:14 följande:
    Jag har aldrig nämnt mina fritidsintressen i CV:e. Om dom frågar under intervjun så berättar jag såklart.
    Men vad har du skrivit för personligt i ett CV då?
  • Oh baby

Cv:et ska inte vara personligt. Det personliga brevet ska vara det, men där behöver du kanske bara skriva om hur du bor eller så?

• Oh baby

Och dina positiva sidor, och varför du sökt just det jobbet, vad du har för mål för framtiden osv...

• maggank
    Oh baby skrev 2013-08-28 13:23:58 följande:
    Cv:et ska inte vara personligt. Det personliga brevet ska vara det, men där behöver du kanske bara skriva om hur du bor eller så?

Åh okej, tack så mycket för tipsen! Nu känns det lite mindre förvirrat.
  • Meinu
    Oh baby skrev 2013-08-28 13:23:58 följande:
    Hur du bor? Det har väl ingen med att göra? 

I mitt personliga brev skriver jag vad jag har som personlighet. Vilka egenskaper jag har och vad jag lärt mig och vilken erfarenhet jag har fått genom livet på olika arbetsplatser/utbildningar/resor. 

Jag skriver inte ens min ålder i CV:et/personliga brevet.  
  • Meinu
    Ett utdrag ur mitt personliga brev:

Jag tror att mina insikter och min kunskap, särskilt skulle uppskattas, tack vare mina många olika
    erfarenheter
    inom modeindustrin. Hos mig finner ni en stor tillgång när det gäller kreativa
    lösningar, försäljning och
    produktivitet. Jag är en trygg person, som står med båda fötterna på
    jorden och jag integreras fort
    i nya grupper och arbetspositioner. Jag är alltid öppen för nya
    utmaningar och jag anser mig själv vara väldigt formbar.

Jag har
    stor vana av att jobba i tidspressade miljöer och att hålla deadlines, vilket jag vet är A och Oinom den snabbt föränderliga modebranschen.
  • Meinu
    Meinu skrev 2013-08-28 14:09:51 följande:
    Ett utdrag ur mitt personliga brev:

Jag tror att mina insikter och min kunskap, särskilt skulle uppskattas, tack vare mina många olika
    erfarenheter inom modeindustrin. Hos mig finner ni en stor tillgång när det gäller kreativa
    lösningar, försäljning och produktivitet. Jag är en trygg person, som står med båda fötterna på
    jorden och jag integreras fort i nya grupper och arbetspositioner. Jag är alltid öppen för nya
    utmaningar och jag anser mig själv vara väldigt formbar.

Jag har stor vana av att jobba i tidspressade miljöer och att hålla deadlines, vilket jag vet är A och Oinom den snabbt föränderliga modebranschen.
    nu så....
  • Skrivacv

Först och främst är intressen något som hör hemma i det personliga brevet. Om de intressen man har inte är relevanta för tjänsten bör man inte heller ta upp dem i det personliga brevet. Man bör istället fylla sin ansökan med ingående förklaringar om sin utbildning, specifika kurser som är väldigt relevanta för jobbet man söker.

Så fyll ditt CV med erfarenheter och utbildning istället om du inte har något intresse värt att nämna.

Hoppas de tipsen hjälpte :)     

• maggank
    Skrivacv skrev 2013-09-05 21:35:32 följande:

Först och främst är intressen något som hör hemma i det personliga brevet. Om de intressen man har inte är relevanta för tjänsten bör man inte heller ta upp dem i det personliga brevet. Man bör istället fylla sin ansökan med ingående förklaringar om sin utbildning, specifika kurser som är väldigt relevanta för jobbet man söker.

Så fyll ditt CV med erfarenheter och utbildning istället om du inte har något intresse värt att nämna.

Hoppas de tipsen hjälpte :)     

Tack så mycket! Det hjälpte jättemycket :)
  • Grön Tiger

"Umgås med vänner är bra" - visar att du är socialt kompetent.
    "Intresserad av bakverk (bullar, tårtor, småkakor)" - kan ge trevliga förhoppningar om att du köper gott fika till möten osv.

• LängtansBlåaBlomma

Säg att du är social och umgås med vänner, eller kopplar ned på fritiden efter en hektisk arbetsdag och ser på film och tar det lugnt. Det räcker väl som svar på intervjun??

• barnluktarbajs

Men varför ska man skriva att man umgås med vänner för? De allra flesta människor umgås väl med vänner?! 
    I mitt cv beskriver jag tidigare arbetslivserfarenheter och utbildning samt annan kunskap som kan vara av intresse, ex datorvana eller språkliga färdigheter. 
    I det personliga brevet lyfter jag fram varför jag söker just det jobbet, genom att beskriva hur mina kunskaper och erfarenheter kan vara av nytta i jobbet, samt beskriva min personlighet som anställd. Jag skriver aldrig något om hur jag bor eller vad jag gillar att göra, sånt kan man prata om på intervjun.  

• Utropstecknet

Jag hade endast tagit upp personliga intressen om det tillförde någonting/visade på engagemang eller ledarskapsförmåga, ex. aktiv/ordförande i någon förening/intresseorganisation, ungdomsledare, cirkelledare eller dylikt.

Hade inte skrivit långa skogspromenader och matlagning exempelvis.

• maggank

Tack så mycket för alla era svar! Det känns skönt och befriende att höra att man faktiskt inte behöver lyfta sina personliga intressen som är irrelevanta för jobbet i sitt CV, utan att man kan fokusera på sina yrkesmässiga egenskaper/kunskaper istället.

• LängtansBlåaBlomma
    barnluktarbajs skrev 2013-09-08 19:28:53 följande:
    Men varför ska man skriva att man umgås med vänner för? De allra flesta människor umgås väl med vänner?! 
    I mitt cv beskriver jag tidigare arbetslivserfarenheter och utbildning samt annan kunskap som kan vara av intresse, ex datorvana eller språkliga färdigheter. 
    I det personliga brevet lyfter jag fram varför jag söker just det jobbet, genom att beskriva hur mina kunskaper och erfarenheter kan vara av nytta i jobbet, samt beskriva min personlighet som anställd. Jag skriver aldrig något om hur jag bor eller vad jag gillar att göra, sånt kan man prata om på intervjun.  

Pratar du med mig? Jag gav bara tips på vad hon kan svara vid en eventuell intervju, inte vad hon skulle skriva!
Svar på tråden Skriva CV - men vad har jag för intressen?