• Anonym (hmm)

Har man inte rätt till minst 3 timmar betald arbetstid per tillfälle som vikarie?

Någon som vet något om detta? Som timvikarierande uska, har man inte rätt till minst 3 timmar betald tid per tillfälle? Har för mig jag läst det. Isåfall utnyttjar de verkligen oss, de sätter in oss på 2 timmar ibland per gång. Känns meningslöst men måste ju för att få ihop LASdagar.

• Svar på tråden Har man inte rätt till minst 3 timmar betald arbetstid per tillfälle som vikarie?
  • Anonym (ia)

Nej, det står inget sådant i kollektivavtalet. Finns det i något lokalt avtal (ring din närmsta chef och fråga)? LAS-frågan fattar jag inte alls - en arbetsdag (oavsett längd) = en LAS-dag.

• Mineralvatten
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-28 12:51:35 följande:
    Någon som vet något om detta? Som timvikarierande uska, har man inte rätt till minst 3 timmar betald tid per tillfälle? Har för mig jag läst det. Isåfall utnyttjar de verkligen oss, de sätter in oss på 2 timmar ibland per gång. Känns meningslöst men måste ju för att få ihop LASdagar.
    precis som ovan skriver så nej.
    är du timvikarie så är du just timvikarie och jobbar på timmar, då har du rätt till det som du erbjuds vare sig det är en timme eller 10.
  • Anonym (ia)

Äsch, läste lite fort - strunta i min sista kommentar

• Mineralvatten

som timmis är du dessutom ansälld just för de pass du jobbar och inte mer än så.
    det betyder att varje gång du tackar ja till jobb så blir du i praktiken anställd på nytt, även om du har ett anställningsavtal.

• Anonym (hmm)

Ok tack för era svar då vet jag. I slutändan är det ju värt det, men när man harvar omkring i det känns det mindre kul. Önskar de tog bort LAS och anställde som på de flesta andra ställen även inom vården. Med provanställning osv.
    För var det betydligt enklare att få tillsvidare.

• Baryk

Det stämmer att man inte har rätt till ett visst antal timmar bara rätt upp och ner. Men, många har avtal om minst tre timmar och där jag jobbar tar vi bara emot beställningar på minst 4 timmar för våra timvikarier. Givetvis är även det en regel med undantag - vi har ett par verksamheter där det bara finns pass på 1-3 timmar (där direktbokar vi deras vikarier om de är tillgängliga) och det kan även förekomma att vi tar emot vissa assistansuppdrag med korta arbetstider, i de fallen frågar vi alltid vikarien först om de kan/vill ta passet.

Den erfarenhet jag har är att många gärna tar även kortare pass, just för att det ändå är en LAS-dag, men jag har full förståelse för de som inte vill ha så korta pass av olika anledningar (t ex restid mm).

• Anonym (jo)

Hos oss får man inte lägga ut pass som är mindre än tre timmar.

• Mineralvatten
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-28 13:10:02 följande:
    Ok tack för era svar då vet jag. I slutändan är det ju värt det, men när man harvar omkring i det känns det mindre kul. Önskar de tog bort LAS och anställde som på de flesta andra ställen även inom vården. Med provanställning osv.
    För var det betydligt enklare att få tillsvidare.
    Jag tror inte alls att du önskar att de tog bort LAS det är en av de enda tryggheten man har som arbetare. och de anställer visst med provanställning inom vården, senast för någon vecka sedan fick min vän som är ssk en anställning med provanställning. hon är å andra sidan en jävel på att förhandla så hon tar inte timjobb.
  • Anonym (Förskola)

Jag arbetar på en kommunal förskola.. Där är de minsta man får ta in en vikarie i 4 timmar.... Konstigt att de ska vara så olika

• Anonym (ia)
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-28 13:10:02 följande:
    Ok tack för era svar då vet jag. I slutändan är det ju värt det, men när man harvar omkring i det känns det mindre kul. Önskar de tog bort LAS och anställde som på de flesta andra ställen även inom vården. Med provanställning osv. För var det betydligt enklare att få tillsvidare.

Hur menar du nu? Vi tillämpar provanställning. LAS är en lag, den kan man inte strunta i (men går att "fula sig" runt ibland). Känns som att du blandar äpplen och päron.
Svar på tråden Har man inte rätt till minst 3 timmar betald arbetstid per tillfälle som vikarie?