• LillaMysan89

Smal spjälsäng finns det?

Hej!

Skulle behöva lite hjälp :)
    Jag och sambon väntar första barnet och bor i en tvåa med ett litet sovrum där knappt vår 160säng och två sängbord får plats så söker därför med ljus och lykta efter en spjälsäng som är smalare än 60 cm

Har prövat att möblera om på alla möjliga sett och har min gamla spjälsäng som är lite smalare än dagens (som jag tänkt använda) men oavsett hur jag ställer allt så får jag högst 15cm tillgodo så kan inte komma förbi spjälsängen ordentligt..

Har försökt kika lite själv men det enda jag hittar är trolls bedsidecrib som visserligen skulle funka men efter ett par månader skulle vi ha samma problem igen..

Tänkte därför om det finns nån spjälsäng som är smalare men samtidigt skulle funka även när barnet börjar röra sig och som man kan sänka botten så vi kan ha den fram till ca 1 års ålder.. 

Nån som vet??

läängtar
  • Svar på tråden Smal spjälsäng finns det?
  • Emmyl

Med tanke på hur rörliga båda våra barn har varit så skulle det inte ha funkat med en smalare, funkar knappt med en normalbred. men i början när de inte rör sg så mycket funkar ju typ vagga eller  liggdelen till vagnen.

Kan ni inte skippa sängborden och skjuta sängen helt åt ena väggen då? 

• popcornplaya

Ta bort sängbord och skjut sängen mer åt ena sidan så är problemet löst. Inte så snyggt kanske men vad spelar det för roll. Vi fick göra så med första barnet då vårt sovrum inte var så brett.

• Jill 79

Är i sommarstugan och använder en gammal växa spjälsäng. Hade säkert passat in hos er storlksmässigt,men tjejen vaknar hela tiden när hon rör sig och slår i kanterna. När de börjar röra sig behöver de nog en rätt bred säng.

• ansof

Är inte den sojälsängen som man ställer kant mot kant med sin egna söng frpn troll väääldigt liten?

• LillaMysan89

har gjort det.. sovrummet är så konstigt då ena sidan har två fasta garderober och dörröppning och mittemot det har vi elementet och fönstret och kan inte ha sängen framför elementet då all värme försvinner och det är inte så varmt i sovrummet i vanliga fall och liten ska komma i feb..

Så tar ja bort båda sängborden och skjuter sängen så nära elementet som möjligt får ja ca 15 cm mellan spjälsängen och vår säng och gubben får kanske 20 cm på sin sida och då får man precis upp garderoben som vi inte kan stänga igen då vi har kläderna därinne och ingen möjlighet att flytta på dom... :/

Att ha sängen och spjälsängen emot varandra funkar inte, har redan prövat då ja tänkte att det skulle vara bäst i börjar men lyckades knacka i den hela tiden och att ha liten i sängen är inte heller nåt alternativ

läängtar <3
  • ecco87

Tyvärr är det så att det är krav på att spjälsängarna ska vara ett visst mått. Idag så är kravet 60 cm bred (invändigt) och 120 lång, det som har några år på nacken är 55x115.

Så du lär inte hitta någon smalare, mer än vagga eller bedside crib.

Ni kan inte ha sängen i fotändan? Det hade vi, vi hade också ett litet sovrum (erat sovrum låter precis som vårat), sonen fick sova i fotändan vilket funkade bra. Annars är det samsovning som gäller om du inte är beredd på att klättra.

Svar på tråden Smal spjälsäng finns det?