• Anonym (Sjuk)

Deltidssjukskrivning från dag 1

Hej! Jag är gravid i vecka 9 och har mycket problem med illamående ochkräkningar på eftermiddagarna. Under en diskussion med arbetsgivaren föreslog jag att jag skulle bli sjukskriven 25% men fick då till svar att det inte gick. Under första sjukveckan kunde jag bara vara sjuk 100% och först dag 8, när läkarintyg krävs, kunde jag bli deltidssjukskriven (förutsatt att intyget styrker det). Stämmer detta? Kan man inte "sjukskriva sig själv" på deltid? Kan arbetsgivaren bestämma detta själv?

• Svar på tråden Deltidssjukskrivning från dag 1
  • Försäkringskassan

Hej!

Första veckan behövs i regel inget läkarintyg, utan man bedömer den nedsatta arbetsförmågan själv. Man kan alltså sjukskriva sig själv på deltid. Men man bör ju göra det i samråd med arbetsgivaren, så att det fungerar i praktiken i yrkesrollen.

Från dag 8 är arbetsgivaren är bara skyldig att betala ut sjuklön om arbetstagaren styrker att arbetsförmågan är nedsatt med läkarintyg av läkare eller tandläkare.

Klicka på länken nedan för att läsa mer om sjuklön, informationen är i första hand gjord för arbetsgivare. Läs kapitel 3.4 och 3.5

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d86fd2c4-7ff8-4ca4-b527-fc692e0786e7/mer_information_till_arbetsgivare_om_sjuklon.pdf?MOD=AJPERES 

Detta är en arbetsrättslig fråga, du be om stöd från ditt fackförbund i sådana här frågor.

Hälsningar
    Agaton, handläggare

Svar på tråden Deltidssjukskrivning från dag 1