• Anonym (förvirrad)

Skyddad sgi vid studier?

Jag sak ev börja studera på halvtid.
    Jag ska ta studielån och bidrag.

Normalt arbetar jag heltid men tänkte ta tjänstledigt för studier på 100% och gå in och jobba timmar istället för att vara garanterad att ja tid till studierna.

Är min SGI då skyddad trots jag inte har 100% aktivitet varje vecka?

Tack!    

• Svar på tråden Skyddad sgi vid studier?
  • Försäkringskassan

Hej! 

Studerande med studiestöd som före studiernas början har rätt till en SGI får ha den SGI:n vilande under utbildnings­tiden. Som studiestöd räknas studiehjälp och studiemedel. Vilande SGI innebär att du under utbild­ningstiden som regel inte kan få någon ersätt­ning som är grundad på den vilande SGI:n. När studierna är avslutade kan den vilande SGI:n bli gällande igen. Om du är arbetslös när studierna är avslutade ska du anmäla dig direkt till Ar­betsförmedlingen för att få behålla din SGI. 

Om du studerar och samtidigt arbetar vid sidan av studierna, eller under lov, kan du få en SGI som baseras på din inkomst under studietiden. Det kallas för studietids-SGI. Om du till exempel blir sjuk under studietiden och måste avstå från arbetet, kan du få ersätt­ning som beräknas på din studietids-SGI.

Du hittar mer information i följande länk: 

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080_B_Sjukpenninggrundande_inkomst_studerar201111.pdf 

Hälsningar

Dora, handläggare

Svar på tråden Skyddad sgi vid studier?