När jag var sjukskriven var försäkringskassan väldigt tydlig med att sjukskrivning på 75 % innebar att jag skulle jobba 2 timmar om dagen, oavsett restid till jobbet (så länge man inte har läkarintyg som säger annat, och som försäkringskassan godtar). Om man fördelar timmarna så att man jobbar fler timmar per dag färre dagar, t ex 5 timmar om dagen två dagar i veckan, så har man inte rätt till 75 % sjukersättning de dagar man jobbar mer, och inte rätt till 100 % ersättning de dagar man inte jobbar alls. Man förlorar alltså ekonomiskt på det. Dessutom kan försäkringskassan ifrågasätta sjukskrivningsgraden om man orkar jobba mer än två timmar på en dag. De tar inte hänsyn till att man vilar övriga dagar i veckan. Otroligt stelbent system. Nu var ju min grundtjänst åtta timmar om dagen fem dagar i veckan. Om du normalt är schemalagd fyra dagar i veckan tror jag att du ska minska tiden på de dagarna.
Både min arbetsgivare och jag tyckte att det skulle funka bättre för mig och mitt jobb att jag jobbade lite längre pass och vilade helt de andra dagarna, så vi fuskade helt enkelt. Jag jobbade lite längre färre dagar, men lade in två timmar om dagen i tidrapporteringen, och när försäkringskassan ringde till min chef och kontrollerade hur jag arbetade (för det gör de) så sa hon två timmar om dagen.
Just nu är jag sjukskriven på nytt av helt andra orsaker på 75 %, och den här gången arbetar jag två timmar om dagen. Samma arbetsgivare som förra gången men andra arbetsuppgifter som gör att det ändå känns meningsfullt att jobba två timmar åt gången.
Så mitt råd är att du pratar med din arbetsgivare också, och kommer överens med denna om hur du ska jobba, och sen rapporterar ni ändå in tider enligt försäkringskassans regler.