Brev från inkasso, betala eller inte?
Min sambos bror har bott hos oss under en längre period. Han är nästan 30 år, flyttade in hos oss i samband med att det tog slut med hans flickvän. Han har vissa problem med missbruk, samt att jag upplever honom som allmänt oansvarig och långt ifrån vuxen. Han har aldrig tagit ansvar för något, han har aldrig haft ett ordentligt hem (med egna saker) utan bara "levt på andra".
För några månader sen flyttade han ut, sedan dess har vi knappt hört av honom. För några veckor sedan åkte han utomlands, fick vi höra via andra släktingar, för att gå på nån festival, och eventuellt resa omkring lite.
Hans post kommer fortfarande hem till oss eftersom han är skriven här. Den enda posten han egentligen får, förutom lite reklam ibland, är sin telefonräkning. Vi har inte öppnat hans post utan bara samlat den på hög. Idag kom ett brev från ett inkassobolag till honom.
Jag gissar att det är angående hans telefonräkning. Jag försökte ringa honom, men hans telefon verkar vara avstängd. Har även hört det från andra släktingar, att han inte har telefonen på. Så frågan är - ska vi öppna brevet och betala räkningen, eller ska vi skita i det?
Min sambo tycker att vi ska betala. Jag också delvis. Men herregud, killen är snart 30, och han vet att han har ett telefonabbonnemang som ska betalas varje månad. Han bara skiter i det. Eller har "glömt", antar jag. Han har som sagt vissa missbruksproblem och jag upplever att folk i hans närhet är väldigt medberoende och låter honom komma undan med vadsomhelst, daltar med honom och löser hans problem. Detta får mig att tycka att han får skylla sig själv, att han får ta konsekvenserna av sitt bristande ansvar. Men det känns så elakt! Att bara skita i det, när vi ser att han fått brev från inkasso som sannolikt kommer att gå till Kronofogden om inte vi gör något. Jag tror inte att han har någon betalningsanmärkning sen tidigare...
Vad tycker ni?