• Anonym (betala)

Brev från inkasso, betala eller inte?

Min sambos bror har bott hos oss under en längre period. Han är nästan 30 år, flyttade in hos oss i samband med att det tog slut med hans flickvän. Han har vissa problem med missbruk, samt att jag upplever honom som allmänt oansvarig och långt ifrån vuxen. Han har aldrig tagit ansvar för något, han har aldrig haft ett ordentligt hem (med egna saker) utan bara "levt på andra". 

För några månader sen flyttade han ut, sedan dess har vi knappt hört av honom. För några veckor sedan åkte han utomlands, fick vi höra via andra släktingar, för att gå på nån festival, och eventuellt resa omkring lite.

Hans post kommer fortfarande hem till oss eftersom han är skriven här. Den enda posten han egentligen får, förutom lite reklam ibland, är sin telefonräkning. Vi har inte öppnat hans post utan bara samlat den på hög. Idag kom ett brev från ett inkassobolag till honom.

Jag gissar att det är angående hans telefonräkning. Jag försökte ringa honom, men hans telefon verkar vara avstängd. Har även hört det från andra släktingar, att han inte har telefonen på. Så frågan är - ska vi öppna brevet och betala räkningen, eller ska vi skita i det?

Min sambo tycker att vi ska betala. Jag också delvis. Men herregud, killen är snart 30, och han vet att han har ett telefonabbonnemang som ska betalas varje månad. Han bara skiter i det. Eller har "glömt", antar jag. Han har som sagt vissa missbruksproblem och jag upplever att folk i hans närhet är väldigt medberoende och låter honom komma undan med vadsomhelst, daltar med honom och löser hans problem.  Detta får mig att tycka att han får skylla sig själv, att han får ta konsekvenserna av sitt bristande ansvar. Men det känns så elakt! Att bara skita i det, när vi ser att han fått brev från inkasso som sannolikt kommer att gå till Kronofogden om inte vi gör något. Jag tror inte att han har någon betalningsanmärkning sen tidigare...

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Brev från inkasso, betala eller inte?
  • Anonym (betala)
    Queenie70 skrev 2013-08-28 20:00:47 följande:
    Absolut inte betala.
    Ok, vill du utveckla hur du tänker?
  • Anonym (vet ej)

Svårt detta. Bara för att inkasso får in en räkning betyder inte drt att han får sin mibil igång igen. Kanske han har påminnelser med å så å allt skall ju vara nollatbå där efter måste han säker be dem slå igång abonnemanget igen. Men detta är vad jag tror.

• Whitetrash86

Nej, skulle aldrig betala eftersom han uppenbarligen själv inte tänker göra något åt det.
    Även om ni skulle betala, så lär det säkerligen komma en ny om 6 månader igen eftersom abonnemanget han har fortskrider och han lär ju inte börja betala nu bara för att ni fixar hans inkasso skuld.  

• Anonym (brorsan)

låt din sambo ta det beslutet

• Ramborg
    Whitetrash86 skrev 2013-08-28 20:07:09 följande:
    Nej, skulle aldrig betala eftersom han uppenbarligen själv inte tänker göra något åt det.

Även om ni skulle betala, så lär det säkerligen komma en ny om 6 månader igen eftersom abonnemanget han har fortskrider och han lär ju inte börja betala nu bara för att ni fixar hans inkasso skuld.  

Exakt. Ni kan inte betala utan att förvissa er om att abonnemanget blir avstängt. Hur länge ska ni hålla på att betala hans räkningar?
    42.
  • Queenie70
    Anonym (betala) skrev 2013-08-28 20:04:41 följande:
    Ok, vill du utveckla hur du tänker?

Jag tänker att för en sån ansvarslös kille kan det vara det bästa som kan hända att han hamnar hos kronis för en skitsumma. Skulden kan han lätt betala bort. Men sen får han en betalningsanmärkning som några år framåt försvårar ytterligare krediter el lån som kanske ger honom några år att växa till på. Bättre att hamna där för en skitsumma än när man dragit på sig en halv mille i skulder. Dessutom behöver killen inte ytterligare med folk som möjliggör hans missbruk. Det han behöver är nån som säger stopp.
  • Anonym (vet ej)

Han borde ju ta kontakt med er eller sin operatör då han märker att hans mobil slutat kunna ringa och ta emot samtal. Vad lugger denna inkasso på. Även om dem stänger av hans abonnemang så betyder inte det att dem söutar ta pengar för den fasta utgiften som han godkänt vid köpet.. Å då kan det bli många inkasso

• Kensy

Jag hade låtit sambon bestämma hur han ska göra. Hans bror, hans beslut. Brodern verkar ju dock skita i vilket lite.

• EllisBell

Jag hade absolut betalat. Det är din mans bror och får man en anmärkning är det rätt kört...

Svar på tråden Brev från inkasso, betala eller inte?