• Redmilk

Är A verkligen så svårt att få på gymnasiet/komvux?

Har lite funderingar kring betyget A. 

Hur svårt ska det egentligen vara att få A? Är det svårare än att få MVG?

Grejen är den..jag har fått sammanlagt 9 st A:n på mina 9 senaste inlämningsuppgifter. Jag har fått A på mina två senaste kurser som jag läste. Borde jag vara megastolt eller är A egentligen inte alls så svårt att få?

Höj mig till skyarna eller ta ner mig på jorden

• Svar på tråden Är A verkligen så svårt att få på gymnasiet/komvux?
  • krompa
    Du bör vara stolt.
    A är lite svårare än MVG, åtminstone i de ämnen jag undervisar i. 

(Om du däremot tycker att du inte gjort ett bra jobb kan det vara en lärare som gett felaktiga betyg..) 
  • Redmilk

Jo jag förtjänar bra betyg eftersom jag pluggar ca 3 timmar varje dag

men...inte är det omöjligt att få ett A! JAg trodde att det skulle vara extremt svårt att få det, men jag får det ju hela tiden. JAg har två olika lärare. JAg läser sociologi, filosofi, religion och historia.

Vilka ämnen undervisar du i?

• Mitarashi

Med tanke på att jag fick MVG utan att ens öppna böckerna (22 i snitt) så lär inte A vara så svårt...

• krompa
    Mitarashi skrev 2013-08-29 07:31:21 följande:
    Med tanke på att jag fick MVG utan att ens öppna böckerna (22 i snitt) så lär inte A vara så svårt...
    Alla har inte turen att lära sig allt och komma ihåg allt som man hör eller läser en gång. De flesta måste repetera många gånger.
    Fick du maxbetyg utan att plugga hoppas jag att du läser vidare och verkligen tar vara på din gåva/förmåga.
  • Vilda Tiger

Det är ju också en stor skillnad på att vara 15 och 25 då man läser kurserna. :)

• Redmilk

Ja det är verkligen stor skillnad att plugga som vuxen. Så mycket lättare!

• Mitarashi

Jag läser på högskola men får endast medel trots att jag nu verkligen pluggar så skillnaden mellan gymnasiet och högskola är enorm. På gymnasiet kan man ofta få bra betyg om man ger sken av att kunna, det funkar inte på högre utbildningar.

Jag läste 250% på gymnasiet samt var höggravid så jag tror att många (läs inte alla) som läser 100% och har ork kan få A:n utan problem.

• Redmilk

Ja nu tog ni ned mig på jorden. Ett A är alltså en baggis. Ok.

Och högskolan är mkt svårare? Jag har hört att det inte alls är mkt svårare. Beror kanske mkt på vilken utbildning?

• Mitarashi

Läser du på komvux nu så är högskola mycket svårare. Men självklart beror det på vilket program du söker till.

Själv läser jag till socionom och för mig är svårighetsgraden som natt och dag. Sen läser jag iofs inte för att få toppbetyg utan lägger ner ca 6-8h per dag 5 dagar i veckan, kanske lite mer under tentaveckor.

Svar på tråden Är A verkligen så svårt att få på gymnasiet/komvux?