• Anonym (Gravid)

Klarar jag fyra barn?!

Hej..
    Jag har tre barn sen innan, en femåring, en treåring och en snart 6månaders.
    Igår tog jag ett gravtest för jag tyckte att mensen borde kommit den senaste veckan. Såklart är jag gravid... Det kommer alltså vara 13månader mellan de yngsta.

Jag känner mig totalt förvirrad, vad vill vi?!
    Är det taskigt mot våran yngsta att skaffa en till så här snabbt inpå?
    Orkar vi ha fyra barn?

Fler här som har fyra barn?
    Berätta gärna hur det funkar..

• Svar på tråden Klarar jag fyra barn?!
  • bomman

Oj! Det tåls att tänka på! Jag har 3 barn (7,5,2 år) och det är fullt upp!

Allt går bara ni föräldrar är överens och strävar åt samma håll!
    Det är inte taskigt mot er yngsta. De kommer ha super kul ihop i många år!

Men det blir fullt upp!

• Jesper f

Eftersom du ens behöver ställa frågan, är svaret ganska givet?

• Anonym (...)

Den frågan kan nog bara du svara på.

Men jag tror att alla gravida tänker lite i dom banorna "klarar vi detta" pga hormoner,tom dom som ska ha första.

Själv har jag snart 6 barn men då har jag ju inte bara småbarn utan 3 av mina är äldre :)

Tycker att allt funkar bra men visst är det full sjå dagarna i ända men det får man ju vara beredd på med många barn.

Underbart :)

• Lekia

Vi fick tvillingar med en nyss fyllda 2 åring samt en femåring hemma dvs TVÅ spädbarn, en i tvåårstrots och en vild 5 åring.

Full rulle! Man klarar allt även om allt inte är det optimala.

• Anonym (Gravid)

Abort känns läskigt på något sätt.
    Men jag var ju ganska nöjd med dessa tre även om dörren inte var stängd för en fyra. Inte minnst eftersom vi här tätt mellan ettan och tvåan och de har det så fint tillsammans men att jag skulle få med bara 13månaders mellanrum var kanske inte helt planerat. Är så himla himla kluven

• Anonym (2)

Hoppas du kommer fram till rätt beslut ts.
    Själv är det min största mardröm att skaffa fler barn än de två jag har,fattar inte hur folk orkar med så många barn!!!

• Fia W

Klart ni klarar det! Väntar själv mitt fjärde barn, äldsta blir 6 år ungefär samtidigt som den här är beräknad. Känns nervöst men jag är övertygad om att det kommer gå. Mellan mitt första och andra barn är det 14 månader, tyckte det var mycket värre när det blev 2,5 år mellan tvåan och trean. Mitt största orosmoln är egentligen bara att jag lever med en bonde=väldigt mycket själv med barnen periodvis.

• Anonym (Gravid)

Tack för ditt svar Fia W!
    Jag tyckte också att tätt mellan barnen var kanon. Men att sen vänta 3år var jobbigt, framförllt att ställa om sig att ha en liten igen...
    Jag tror vi klarar det men jag känner mig kluven. Ändrar mig varannan minut

• keron

Vi har fyra barn och det funkat utmärkt. Dock har vi minst 2,5 år mellan varje barn.

Jag kan bara säga vad jag själv skulle gjort i den situationen, vissa skulle säkert göra annorlunda. Men jag skulle iaf göra abort. Skulle aldrig orka med att ha barn så tätt. Varken med graviditeterna eller flera års spädbarnstid. Och ja, jag tycker nog att det är lite taskigt att bebisen inte får vara bebis särskilt länge, eftersom det kommer ett nytt syskon direkt efter spädbarnsåret.

Men som sagt, det är bara vad jag tycker. Andra tycker säkert att det är hur underbart som helst att ha barn så tätt.

• tilj75

Det är bara ni som kan svara på om ni kommer att orka. Eller gissa... Ingen kan säga hur det kommer att bli.
    Jag har sjutton månader mellan ettan och tvåan och femton månader efter tvåan kom tvillingarna. Åsså min lilla "sladdis" nu efter tre år.
    Vissa perioder är skitjobbiga (minst sagt!) och vissa perioder är lättare.
    Just nu är alla fyra killarna inne i nån trots och bebis är som ett plåster på mig och då undrar jag ibland om jag är riktigt klok i huvudet som skaffat fem barn men för det mesta flyter allt på bra och barnen har en väldigt stor glädje i varandra.

• Fia W

Frågan du egentligen skall ställa dig är väl om du tror att du skulle klara, må bra av att göra en abort. För inte tror jag ni kommer ångra barnet om ni väljer att behålla. Vi valde medvetet att försöka med en fjärde nu eftersom vi tycker det känns bättre med en "samlad" familj än en sladdis som antingen måste följa med på de äldres aktiviteter och inget få göra pga att hen är för liten, eller tvärtom. Sen får man ju jobbiga åren samlade.

• Anonym (Liza)

Hur har ni det med plats hemma? Hur många rum och sådant...
    Plats i bilen?
    Ekonomi, hur ser den ut om du är hemma 2 år till, och alla utgifter som kommer efteråt, hur ser det ut?

Vad vill pappan?

Hur mycket egentid behöver ni?
    (kom inte på så många mer frågor nu)

Och jag förstår det där med att ända sig varannan minut, det gjorde jag också (har bara ett barn, men osäkerheten för framtiden finns ändå)
    Så mitt tips är: vänta några dagar att bestämma dig, låt det hela landa.

Lycka till              

• Anonym (M)

Keron- måste vara grymt synd om alla tvillingpar som inte får vara bebis ensamma

• keron
    Anonym (M) skrev 2013-08-28 22:07:13 följande:
    Keron- måste vara grymt synd om alla tvillingpar som inte får vara bebis ensamma
    Det är ju lite specialfall Och de är ju åtminstone bebisar samtidigt

Men som sagt, inget för någon att ta åt sig av. Detta är bara hur jag skulle känna för mina barn (om jag alltså blev gravid väldigt tätt inpå). Känner andra att de räcker till, orkar osv trots mycket tätt mellan barnen så är ju allt gott. Vi gör alla det som passar våra personligheter och livssituationer bäst
  • Anonym (Gravid)

det handlar inte om tvilligbarn utan om ett barn som kommer vara ett när hon får syskon!!!

vi har rum så det räcker och blir över. Ekonomin är stabil, det enda skulle vara bilen och ensamtiden...

Jag ska ta och fundera några dagar till!
    Tack för input. och framförallt tack till er med fler barn, nu ser jag att man överlever ;)

• Mli 014

Är lite i samma sits speciellt med hänsyn till din fråga (är det rättvist mot den yngsta) jag upptäckte nyss att jag är gravid med nr 3 och tvåan har precis blivit 5 månader.

Kom in på Vul för att beräkna hur långt jag var samt veta hur lång tid jag hade att ta ett evt. Beslut.

Jag hade räknat med ca 6-8v eftersom jag har haft noll symptom förutom "underlig mens".

Jag fick aldrig nån väntetid då jag gick in i v12 dagen efter Vul, och beslut om abort skulle ske där och då.

Ville inte pressas och valde att behålla.

Vi är chockade, nyfikna och ändå rätt så glada nu. Storebror hinner bli 11 månader.

Inte enligt planen, men det går nog. Och äldsta på 3 kommer att gå ut mer av minsta syskonet (tror vi i alla fall) och så är ju småbarnsåren över snabbare.

När jag blir rädd brukar jag föreställa mig barnen äldre, och hoppas på ett bra sammanhåll och nära relationer drm emellan. Det hjälper mig!

Kram

• PetraD

Är ni bara överens så klarar ni det, även om kan bli tufft emellanåt så tätt. Inte taskigt, tänk vad kul de kommer ha tillsammans!! (har själv 5)

• Fenina

Jag har en tjejkompis som blev ensamstående och strax efter upptäckte att hon var gravid med barn nr 4:a. 4 barn på 6 år, ett hästjobb! Hon har tyckt det har varit underbart, jobbigt men underbart. Periodvis har hon haft det väldigt tufft, troligtvis lite extra på grund av att hon var ensam och saknar något större kontaktnät. Nu är den minsta tre och hon har väl börjat andas ut lite efter småbarnstiden. Går gör det så klart, och hon fick det att funka kanon eftersom hon verkligen vill det. Vad vill ni? Vill ni så går det. Det var vad jag vill ha fram. 

• Anonym (Gravid)

Tack för alla svar!

Idag lutar det åt att vi behåller barnet. Maken vill det det är mest jag som tvekar men när jag ser mina andra så tänker jag varje gång att jag inte kan välja bort något så fint. Vi har börjat planera och tanken är att maken ska vara hemma med vår dåvarande 1åring i fem månader så att vi tillsammans tar oss igenom de första halvåret <3 Jag tror vi är ett bra team och har en bra grund.

Hur berättar jag för min mamma? Hon kommer gå i taket!! :S vi har redan idag inte en jätte bra relation och jag får ofta höra alla fel jag gjort/gör, detta kommer ge henne 10000 saker till att bråka med mig om jag behöver stöd men det kan jag knappast räkna med från henne...

• Mli 014

Du berättar bara att ni oväntat ska ha en till och att du helst ser att hon stöttar dig i det här.
    Det kommer att gå bra! din man är ju där för att ni ska¨fungera som familj.
    kram på dig!

Svar på tråden Klarar jag fyra barn?!