• Anonym (Inskolningsdags)

Inskolning förskoleklass

Nu är det ju ett år kvar men började ändå att fundera över en sak nu så här i "inskolningstider"...
    Nästa år är det dags för den äldsta att börja förskoleklass men hur gör man vid inskolningen?
    Får småsyskonen (kommer då att vara 5 & 3 år) följa med?

Jag har ju förstått att förskoleklassen är mer som skola med lektioner och så och därför är det antagligen direkt olämpligt att småsyskonen är med (även om de skulle sköta sig exemplariskt och tycka det var jättekul!)
    När jag själv började lekis (som det hette då) så vet jag att syskonen var med någon dag och pappa tog ledigt från jobbet någon dag men då var lekis bara 2-3 timmar 4 dagar i veckan och inskolningstiden var endast några dagar.
    Hur lång inskolning har man idag till förskoleklassen med tanke på att det är så pass långa dagar nu?

Någon som är insatt och kan berätta lite mer? :)

• Svar på tråden Inskolning förskoleklass
  • Border
    Anonym (Inskolningsdags) skrev 2013-08-29 09:32:43 följande:
    Nu är det ju ett år kvar men började ändå att fundera över en sak nu så här i "inskolningstider"...
    Nästa år är det dags för den äldsta att börja förskoleklass men hur gör man vid inskolningen?
    Får småsyskonen (kommer då att vara 5 & 3 år) följa med?

Jag har ju förstått att förskoleklassen är mer som skola med lektioner och så och därför är det antagligen direkt olämpligt att småsyskonen är med (även om de skulle sköta sig exemplariskt och tycka det var jättekul!)
    När jag själv började lekis (som det hette då) så vet jag att syskonen var med någon dag och pappa tog ledigt från jobbet någon dag men då var lekis bara 2-3 timmar 4 dagar i veckan och inskolningstiden var endast några dagar.
    Hur lång inskolning har man idag till förskoleklassen med tanke på att det är så pass långa dagar nu?

Någon som är insatt och kan berätta lite mer? :)
    Förskoleklassen är som dåtidens lekis. Det är som en mix mellan förskola och skola, kan man säga. Det är fortfarande mycket fri lek, samlingar, utevistelse o.s.v. Men man har mer matematik, lär sig skriva och läsa lite grann o.s.v.
    Dock är inte förskoleklassen obligatorisk som skolan sen blir från det att barnet börjar första klass.
    Inskolning är det inte här där jag bor. Vi föräldrar och sonen har varit och hälsat på på skolan tillsammans med andra föräldrar och barn innan sommaren, fröknarna på skolan har varit på sonens förskola och "visat upp sig" och dessutom har barnen och fröknarna på förskolan varit på studiebesök på skolan där de bland annat har ätit mat i skolans matsal. Mer inskolning än så har det inte varit. 
  • Border

Inskolning blir det ju inte på samma sätt som på förskolan eftersom skolan startar ett visst datum och har stängt fram till dess. en börjar de skolan det datumet helt enkelt. Dock fick vi föräldrar vara med den första timmen i skolan första dagen.

• Anonym (Inskolningsdags)
    Border skrev 2013-08-29 09:39:28 följande:
    Förskoleklassen är som dåtidens lekis. Det är som en mix mellan förskola och skola, kan man säga. Det är fortfarande mycket fri lek, samlingar, utevistelse o.s.v. Men man har mer matematik, lär sig skriva och läsa lite grann o.s.v. Dock är inte förskoleklassen obligatorisk som skolan sen blir från det att barnet börjar första klass. Inskolning är det inte här där jag bor. Vi föräldrar och sonen har varit och hälsat på på skolan tillsammans med andra föräldrar och barn innan sommaren, fröknarna på skolan har varit på sonens förskola och "visat upp sig" och dessutom har barnen och fröknarna på förskolan varit på studiebesök på skolan där de bland annat har ätit mat i skolans matsal. Mer inskolning än så har det inte varit. 

Tack!
    Är så skönt att få "verkligheten" berättad för sig av föräldrar :)
  • nicke nyfiken76

Och ifall småsyskonen måste följa vid de första besöken så är jag helt säker på att det är ok. 

• EllisBell

Man har ingen inskolning. Normalt får barnen tillsammans med de dagiskompisar som också ska börja hälsa på i skolan och vara där några timmar vid 3-4 tillfällen i maj-juni. Som förälder är man inte med. Sen hålls ofta föräldramöte vid samma tid och/eller tillfälle för föräldern tillsammans med sitt barn komma och träffa ansvarig fskl. När det väl är dags att börja på hösten säger man hej då i kapprummet.

• Hannah76

Vi har inte varit med på en enda inskolning till förskoleklassen. Båda barnen har besökt den nya skolan och pedagogerna med sina förskolor. Vi var med in första dagen, sen gick alla föräldrar. De första dagarna var det korta dagar.

• Liten elak och intelligent

Min stora tjej var jag med en dag vilket alla föräldrar var välkomna att vara men vi var endast tre eller fyra som vR kvR så länge men då var vi nyinflyttade och hon kände ingen.

Nu har vi inskolning för mellanbarnet som behöver detta pga särskilda behov. Andra veckans inskolning nu. Har just nu gått ifrån en stund och sitter i ett rum på skolan.....

• Lady Namárië

Jag har aldrig varit med om att man skolar in barnen i förskoleklassen på det viset. Här besökte förskolan förskoleklassen ett par gånger under våren. Min son, som skulle börja i en annan skola än de andra, blev kallad till tre-fyra träffar själv under våren. En gång träffade vi pedagogerna ensamma och hade ett "förväntanssamtal". Resterande gånger fick jag lämna honom där ett par timmar tillsammans med en mindre grupp av hans blivande klasskompisar. När hösterminen väl började var det ingen inskolning alls.

So say we all
  • Anonym (hej)

Vi hade ingen inskolning, men vi fick komma dit med barnen och hälsa på två gånger innan sommaren och kolla runt och lära känna fröknarna lite grann. Sen kom fröknarna en gång till förskolan och va med dom på en utedag i skogen så barnen skulle känna sig trygga med dom. Första dagen fick dom föräldrar som ville va med en stund men dom flesta gick hem. Funkade bra :)

Svar på tråden Inskolning förskoleklass