MoaElis skrev 2013-08-29 18:58:40 följande:
I ca 2 veckor har jag använt det, använder ett shampoo från Lush. Jag känner mig ganska säker på att det beror på shampoot (kliar även lite när jag använt det) men jag använder även kerastase olja ibland. Deras produkter känns ändå ganska starka om man tänker på lukten, även om dom är mer naturliga.
Ok, inte så konstigt då. Lush schampo innehåller väl även de sulfater, parfym och sådant som man försöker undvika med BM (har inte riktigt kollat upp deras schampon).
Kerastase-oljan, är det Elixir Ultime du menar? I sådanafall så kan du absolut inte använda den tillsammans med BM. Den innehåller mestadels silikon men inte så mycket olja, det är ett marknadsföringstrick helt enkelt. Vill du ha arganolja så borde det finnas ren sådan på hälsokosten.
Singsing skrev 2013-08-29 19:32:09 följande:
men det var BM som orsakade hennes follikuliter, inget annat, eftersom endast balsam användes. Och ovanligt är det ju inte, finns många som inte kan med att köra BM. Därför är just JR Ligettes schampoo kaka perfekt, endast naturliga ingredienser, man strippar inte av hårets egna oljor OCH det blir rent, i såväl håret som hårbotten. Problemet med balsam är ju att det inte blir rent utan täpper till, balsam är inte avsett för rengöring.
BM är en djungel, har man inte stenkoll på vad ens produkter innehåller så kan man lätt missa en ingrediens som inte går ihop med metoden.
Balsam innehåller tensider men de är mildare än de som brukar finnas i schampon.
Tvålen du rekommenderar är alltså en olivtvål, inget fel med det till både kropp och hår.
Personligen föredrar jag att tvätta håret med bikarbonat samt efterskölj med äppelcidervinäger så jag använder inte BM själv.