Ska man ha barnförsäkring?
Hej! Vi fick barn i februari och idag ringde jag mitt försäkringsbolag för att fråga lite om försäkringar, men dom låter ofta stressade och svarar otydligt på frågor tycker jag, så nu undrar jag om ni där ute har några råd till mig.
Vilken barnförsäkring är bäst?
Om man tecknar en barnförsäkring, har barnet bara den försäkringen då och är inte med i vanliga hemförsäkringen?
Jag har Länsförsäkringar, och jag litar inte alltid på svaren man får när man ringer deras kundtjänst, för dom säger ofta fel. Sen kan man såklart läsa på hemsidan men det är ganska jobbig läsning att läsa igenom sida efter sida av villkor som inte alltid är så lättlästa.
T ex sa den förra handläggaren jag pratade med, att olycksfall-tillägget är onödigt, "inte så många som har det faktiskt", enligt honom. Han sa att olycksfall ingår i hemförsäkringen. Enda skillnaden när man tecknar tillägget är att man får en högre ersättning vid olycka. Dock när man läser villkoren för hemförsäkring står ju där inget om olycksfall, och den handläggaren jag pratade med idag bekräftade att jag fått fel info förra gången. Så nu har jag tecknat olycksfall igen, den som jag tog bort när jag pratade med den förra eftersom den verkade onödig.
Stämmer det att man "måste" ha barnförsäkring, alltså man kan inte bara lägga till barnet som medförsäkrad på hemförsäkringen?
Tacksam för svar.