• Barnlangtan

Brun/svart beläggning i vattenkokaren. Hur rengöra?

Min gamla trotjänare till vattenkokare har börjat se lite trist ut på insidan av väggarna. Vattenkokaren är till största del i vit plast, men den är nu täckt av en brun/svart beläggning. Beläggningen lossnar relativt lätt om man drar med fingret längs efter väggarna - men allt lossnar inte. Vattnet blir inte missfärgat när man häller över det i koppen, och trots att man kokar så sitter beläggningen kvar.

Jag tror inte detta är kalk, kalk brukar väl ändå vara inte vara brunt? Vattnet här är visserligen kalkrikt, men det känns som att detta är någon annan typ av beläggning.

Undrar nu hur jag ska rengöra min vattenkokare. Jag skulle visserligen kunna köpa en ny, men det känns lite väl onödigt om någon har ett bra tips på hur jag ska rengöra den. Vet någon förresten vad detta kan vara för beläggning? Är det mineraler eller metaller som fälls ut när vattnet blir varmt och sedan fastnar på insidan av vattenkokaren? Eller är det helt enkelt kalk som inte är vitt utan brunaktigt?

Ska även inflika att jag enbart kokat vatten i vattenkokaren.

Tar tacksamt emot alla tips!  

Seize The Day - BF 14 april 2014
  • Svar på tråden Brun/svart beläggning i vattenkokaren. Hur rengöra?
  • Barnlangtan

Bifogar bild, hoppas den syns

• RonjaLi

Det är troligtvis kalk ändå.
    Prova fylla den med vatten och några msk ättika och koka upp.
    Gör sen om det några gånger. 

• nicke nyfiken76

Häll i lite maskindiskmedel (pulver), fyll på med kokhett vatten. Låt stå över natten. Diska ur den noga.

• Barnlangtan

Äsch, bilden syntes inte via mobilen. Här kommer en ny bild inlagd via datorn.

Så ni tror ändå att det handlar om kalk trots att det är brunt? Ska testa med ättikan, maskindiskmedel har vi inte då vi enbart diskar för hand  

Seize The Day - BF 14 april 2014
  • giftfri

En "disktablett" avsedd för diskmaskin är ofta rena mirakelkuren, funkar f..ö otroligt bra att rensa upp i avloppen med.., en tablett i vattenlåset är ofta alls man behöver göra..

Måste även få slå ett slag för Cillit-Bang Anti-Fett som avfettning/rengöring på bilar.., slår alla avfettnings å rengöringsmedel för bilar, mc, m.m som finns, utom diesel då
    Testa får ni se, jag lovar artt ni blir betydligt gladare av Cillit-Bang än skiten som påstås vara ett effektivt avfettningsmedel men som enbart verkar göra att man kan sprida ut fett å fläcker över en större yta..    

Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Crea Diem

Koka upp med en matsked citronsyra!  Det har samma effekt som ättika, men doftar inget och är ätligt, vilket maskindiskmedel inte är och citrynsyran kräver sådeles inte speciell nogrann urdiskning efteråt!

• lilla hej

Koka upp med lite ättika och låt stå över natten. Blir som ny inuti.

Svar på tråden Brun/svart beläggning i vattenkokaren. Hur rengöra?