• Zathura

    Orolig för min 7-åring behöver goda råd...

    Min son började 1:a klass förra veckan. Sedan dess har han råkat ut för följande; En klasskamrat tog han i nacken och slog hans huvud i en bänk, fick ett jack i hakan och bet sig i läppen. En äldre kille satt och slog honom i huvudet med sin vattenflaska nästan oavbrutet hela vägen hem och kallade honom för en massa saker på engelska på bussen. En fjärdeklassare sa åt honom att flytta på sig och när han inte gjorde det nöp han honom sen övertalade han en annan kille att brotta ner min son och hålla fast honom så att den store kunde nypa honom ännu mer. Han kom hem med stora blåmärken på armen :( En kille i hans klass flög på honom när han kom in i korridoren för att hänga upp sin väska och slog honom i magen. Han har gett sig på min son förut men skillnaden denna gång var att min son gav honom en rak höger. Jag gillar inte våld men jag anser att om någon attackerar en har man rätt att försvara sig, därför gav jag min son massor av beröm för den utdelade högern! Hans bästa kompis fryser delvis ut honom på raster då han har en ny "bästa"kompis... Har pratat med skolan ringt runt till föräldrar... Personal på skolan säger till honom att hålla sig undan men det är väl inte rätt? Min son är väldigt försiktig och ängslig gör inte en fluga förnär. Gör ont i hela mig att skicka honom till skolan när han inte verkar trygg där. Vad skulle ni ha gjort??

  • Svar på tråden Orolig för min 7-åring behöver goda råd...
  • Zathura

    Ber om ursäkt för texten... Blev ju en stor svårläst klump trots att jag gjorde en massa stycken... :-/

  • Whitetrash86

    Det jag har lärt mig... från min skolgång.

    För att få hjälp som mobbad... så krävs det att man HOTAR skolan för att få sin vilja fram.

    Nej, det är inte meningen att din son ska hålla sig borta.. hur skulle han kunna? Mobbarna kommer ju leta upp honom! Det är mobbarna som ska flyttas på om dom inte kan bli hanterade. 

  • Zathura

    Helt otroligt att man ens ska behöva börja fundera på sånt här efter knappt två veckor i första klass! Men jag får lov att slå på stora trumman och hota dem, man känner sig så maktlös.... :-/

  • Whitetrash86
    Zathura skrev 2013-08-29 14:50:17 följande:
    Helt otroligt att man ens ska behöva börja fundera på sånt här efter knappt två veckor i första klass! Men jag får lov att slå på stora trumman och hota dem, man känner sig så maktlös.... :-/
    Ja det är helt sjukt att det kan börja direkt.

    Och kan säga dig att mina föräldrar också kände sig jävligt maktlösa... sen att jag gick i en skola som skit allt som var jobbigt att ta hand om hjälpte ju inte heller. 
  • annak81

    Ring rektorn direkt!!! Så får de ju absolut inte gå till, lärarna måste reagera. Finna det ingen antimobbningsgrupp? En likabehandlingsplan lr nån plan om vad som ska göras vid mobbing. Kolla upp o se till att det händer nåt snabbt. Hoppas det går bra o blir bättre.

  • Nimrod

    Har inget direkt råd att ge mer.än som flera skrivit, stå på dig, var jobbig , och din son ska absolut inte behöva gömma sig eller liknande! Stackars kille!!

  • M i l l a n

    För din sons säkerhet så skulle jag faktiskt råda dig att hålla honom hemma tills skolan vidtagit åtgärder för att han ska kunna känna sig trygg. Det är skolplikt, men tycker det är välmotiverat att ha honom hemma när han blivit misshandlad av andra barn. Det är din plikt som förälder att skydda honom. Om skolan inte gör något, så anmäl dom till Skolverket.

  • Zathura

    Tack för alla kloka råd! Det får bli nya tag imorgon igen.. Ska kontakta rektorn imorgon, måste fundera ut vad jag ska säga bara.

  • Zathura

    Tack för alla goda råd, blir att ringa rektorn imorgon... Ska bara komma på vad jag ska säga me. Ska finnas antimobbing grupp på skolan. Får väl helt enkelt åka med till skolan och observera. Går hemma på havandeskapspenning ändå.

  • MoonFlight

    Hoppas verkligen det löser sig.

    Detta var en av anledningarna till att vi valde en friskola (kristen) då kommunala skolor oftast skiter i sådana här händelser.

    Vi hade problem med liknande händelser redan på dagis och det hände ingenting och när vi pratade med pappan till killen som var på våran son var svaret: dom är killar, det är sådant man får tåla...
    Väldigt lätt för honom att säga när det inte är han som får trösta sin son som inte vill till dagis och gråter på kvällarna.

  • MD77

    Om du behöver stöd och tips, förutom de bra tips du fått här, så tycker jag att du ska kontakta BARNverket. Googla så hittar du dem.

  • RakPedagog

    Självklart ska inte din son behöva känna sig otrygg i skolan. Däremot får jag känslan av att det saknas en del pusselbitar i historien. För att komma med trovärdiga goda råd bör nog dessa också redovisas.

  • Buster1994

    Hej hur går det? Har skolan börjat göra nått ? Eller är de somvannligt dom skyller på allt förutom.

    Sig Sjävla för då kan dom få dåliga betyg som skola.
    Urs vad ja less på detta skit system till skola förlåt för att ja blir så sur.

    Men har haft de jobbigt i skolgången och dom gör inget.

    De ändå dom tänker på är om dom ska bli anmälda eller inte..

    Hoppas de har blivit bättre för ditt barn.
    Kräv att det händer nått hota med att anmäla dom för att dom.
    Inte följer sina krav.
    Då blir de fart på dom.
    Styrkekramar :)

  • Ojsan

    Om inte skolan åtgärdar problemet skulle iallafall jag anmäla och gå ut i tidningarna. Våld ska aldrig accepteras!

  • Schack73

    Håll honom hemma tills skolan börjat reda upp det. Ring på måndag och säg att han kommer inte för du känner dig inte trygg att lämna honom i deras vård.
    Börja också titta på andra skolor om det finns några i närheten.
    Kram och lycka till!

  • iphone samsung

    Jag har vait mobbad som din son i flera år. Och när inte skolan tar tag i det finns det a och b. A. Ring mobbarnas föräldrar prata om det B. Funkar det inte går du äver till plan b som heter "mobbning ska bekämpas med våld och ännu mer mobbning" från din son altså. Låt uonom gå på kampsport inte karate utan nånting lär honom stt inte låta folk trycka ner honom annars blor han förstört. Lär honom att slåss så han kan slå tillbaka och få respekt. Idag tog en jävla idiot min chkel och bar iväg den han fick en spark i magen och slutade sedan. Vet at våld är fel men tro mig jag vet av egen erfarenhet. Mobbning ska bekämpas med mobbning för skolor är värdelösa på sånt han måste slå tillbaka innan det är försent och han är den här mobbningskillen som alam kan slå på för då får han inga vänner heller. Så gör såhär. Sätt honom på thaiboxning eller nånting inte judo eller karate och sånt uppmuntra honom att slå tillbaka och visa att ingen och absolut ingen har rätt att sätta sig på honom (inte bokstavligt)

  • iphone samsung

    Mina flräldrar anmälde skolan till skolverket. Vad hände inte ett skit. Lär honom slå tillbaka så får han respekt iställetför när det väl har börjat måste han slå tillbaka innan dom har fatat att man kan mobba honom och då e det försent med allt med vänner och trygghet

  • BusJohanna

    Hade lärare + rektor inte reagerat hade jag gått till media och sedan bytt skola.
    Sånt där oroade jag mig också för. Det ska inte vara så! Det behöver faktiskt inte vara så!
    Satt och pratade med min sjuåring häromdagen om vad man ska göra om ngn gör ngt dumt tex slår ngn annan osv. Jag sa att ser du ngn som slår ngn annan i skolan så måste du säga till dem eller till ngn vuxen. Då säger han spontant "ingen slåss på min skola, tror inte man gör sånt där". Så ska det vara!
    Blev så glad att det är den bild av skolan han har nu efter några veckor och så nöjd med valet av skola.
    Din son ska inte behöva ha det sådär!!!

Svar på tråden Orolig för min 7-åring behöver goda råd...