• lindalainen

Hur mycket mat för mycket mat?

Hej.

Har en tjej på lite mer än 6 månader.

Smakportionerna gick snabbt och smidigt och jag har läst att om barnet gapar och vill ha mer mat, så är det bara att mata.

Ibland beter hon sig som en soptunna utan botten och verkar kunna äta tills hon ska spricka. Finns inget stopp! Jag har t.o.m. tagit bort tallriken när det var lite kvar, för jag tänkte att hon kommer få ont i magen, haha.

Igår, t.ex. kokade jag 2 potatisar (ganska små, därav 2), 2-3 matskedar kalops och ca 2-3 matskedar morotspure. Inte en fläck kvar på tallriken.

Idag var det 2 kokta potatisar igen, fisk, dillsås och ärtpure och äter allt.

Reagerade på att hon ändå får i sig så mkt, är pytteliten och det finns barn som är äldre och  knappt äter en potatis. Visst, man ska lita på att de slutar äta när de är mätta, men stämmer det alltid? :)            

• Svar på tråden Hur mycket mat för mycket mat?
  • ClaraV

Min dotter åt som en häst när hon var mindre också. Hon var helt bottenlös, åt dessutom allt jag gav henne. Och hon behöll en sund vikt, hade inga problem med magen eller något sådant alls. :)

Nu är hon snart tre, väldigt hälsosam, fortfarande glad i mat men äter inte lika stora portioner.

Svar på tråden Hur mycket mat för mycket mat?