• saraivarsson

Gravid personlig assistent

Jag har arbetat som personlig assistent i fyra år, alla år hos samma person. Nu är jag i vecka 13 och samtidigt har min brukare börjat förändras och mina arbetsförhållanden också. Sedan ett år tillbaka har hen blivit aggressiv, utagerande, skriker, slänger saker omkring sig, vägrar göra det mesta och talar väldigt nedlåtande till oss assistenter. För ett halvår sedan var jag på ett samtal hos min chef där jag bröt ihop totalt. Men någon hjälp fick jag inte direkt, fick vara ledig två dagar och "vila upp mig". Nu när jag också är gravid känner jag ständigt en oro över att gå dit, jag trivs inte för fem öre. Jag känner mig säker över att vara där så länge jag orkar vara allert, men när tröttheten kommer blev jag mer rädd att jag inte ska kunna skydda mig själv. Det skrämmer mig lite extra eftersom jag redan fått anmäla slag flera gånger innan. Jag har fått slag i magen och över armarna och jag blir kallad bitch och andra otrevliga saker. Jag arbetar också långa dagar, 24-timmars pass eller 12 timmar. På måndag ska vi ha ett möte angående att kanske lägga om vårt schema så att vi ska orka. Då brukarens syskon också arbetar i gruppen har jag väldigt svårt för att säga vad jag tycker och tänker. Snälla ge mig lite tips och råd!

• Svar på tråden Gravid personlig assistent
  • Lisaa87

Tycker du ska försöka byta brukare. Antingen med hjälp av din chef, men annars går det också på egen hand. Som erfaren personlig assistent borde det finnas en hel del jobb?
    Även om ditt schema läggs om måste du fortfarande arbeta med en aggressiv brukare. Och det är inte ok när man är gravid. Är du med i facket? De borde kunna hjälpa dig =)

• lunitari

Om du upplever hot och våld på arbetet samtidig som du är gravid så skulle jag rek omplacering i första hand. Din arbetsgivare har arbetsmiljöansvar för dig och din säkerhet, om det inte kan tillgodoses hos denna brukare bör du omplaceras el få andra uppgifter.

Facket kan hjälpa och vara till stöd, spec om det känns som att man inte får gehör. Beror ju lite på arbetsgivarens storlek också gällande möjligheter till omplacering.. hoppas mötet går bra!

Svar på tråden Gravid personlig assistent