• Anonym (Ledsen)

Min bror spelade bort hela lönen på några timmar....

Fick ett samtal från min lillebror, hörde direkt att det hänt något och sen släppte han bomben...han hade spelat bort hela lönen! Några timmars nätpoker var allt som behövdes.... Va faan ska man göra? Jag vet att han är "vuxen" och att han ska kunna ta tillvara på sig själv men så gör han såhär. Det är inte första gången det händer heller, sist hade han skulder på 130 000, som vi fick ta avbetalningsplan på. Och om sanningen ska fram vet jag ju inte om han spelat bort mer än lönen, han kan lika gärna ha lånat mer pengar som han spelat bort.... Har ingen koll på hans ekonomi även om jag försökt hjälpa till. Tycker det är så otroligt jobbigt och vet inte hur jag ska kunna hjälpa honom. Har bett honom att ta kontakt med ett center för spelberoende men jag kan ju inte tvinga honom att gå dit. Känner mig helt nere, orkar inte ta tag i en ny skuldhärva....

• Svar på tråden Min bror spelade bort hela lönen på några timmar....
  • KaSaM

Du kan inget göra om han inte själv vill komma ur och få hjälp med sitt spelande.
    Att lösa hans skulder löser inte problemet, snarare låter det honom fortsätta.

• Philippa

Du behöver inte känna dig nere, det är INTE du som ska ta tag i en ny skuldhärva... det är din brors ansvar!

Det enda du kan göra är att erbjuda dig att följa med till soc och söka hjälp för sitt spelmissbruk. 

• MrsKnapa

Ni stjälper istället för att hjälpa när ni betalar åt honom!!
    Vad säger han själv? Tycker han att de här är helt okej eller har han Ågren bara när de inte finns mer pengar att spela bort?
    Förstår du hur jag menar?
    Och om han inser att de är ett beroende

• Queenie70

En spemissbrukares problem löses inte genom att anhöriga stoppar in pengar, utan av att han får börja ta konsekvenserna av sitt handlande, och därmed blir motiverad att ta emot hjälp. Rent krasst är det ni som anhöriga som möjliggjort att detta händer igen.

• Queenie70

Jag blir faktiskt uppriktigt förvånad när man i dagens läge läser om folk som gör det absolut sämsta man kan görs i dessa lägen. Om det vore för 20 år sedan vore det en sak, men i dagens samhälle med så lättillgängligt information är det obegripligt att anhöriga inte vet bättre. Internet, informationskampanjer, psykologi program typ dr phil Borde ha gjort det till "common knowledge " att man skadar sin missbrukare genom att möjliggöra, man går INTE till bolaget till en alkoholist, även om han mår skit, man löser inte knark skulder till en knarkare, även om de säger att de ska bli mördade, man tar inte avbetalningar till en spel missbrukare. Det är INTE att göra en god gärning, det är att göra illa! Låt honom, hamna hos kronofogden om han inte redan är där. Det är det bästa som Kan hända.

• Anonym (Fd spelberoende)

Kan bara hålla med alla inlägg. Du kan inte hjälpa honom så länge som han inte inser att han har problem. Han måste få konsekvenser av sitt spelande och det får han ju inte om andra personer hjälper honom.

Det verkar som att du är medberoende och mår väldigt dåligt av denna situation. Tycker att du ska ta kontakt med en spelförening för medberoende och prata med de. Solig

beskrivarblogg.com/2013/07/13/spelberoende-medberoende/
    www.spelberoende.se/index.php/hjalp/anhoerig-till-pengaspelare.html

Svar på tråden Min bror spelade bort hela lönen på några timmar....