• MammaBella

Surströmmingsskiva och LCHFgäst

Ska bjuda på födelsedagsmiddag/surströmmingsskiva
    En av gästerna äter strikt lchf. Hon säger att hon anpassar sig och att jag inte behöver fixa något speciellt till henne men självklart vill jag ju att hon ska kunna njuta och äta sig mätt hon med.

Till förrätt hade jag tänkt göra Skagentårta :  http://www.ica.se/recept/skagentarta-5320/
    Den är ju inga problem för henne att bra peta bort brödbotten

JAg hade förutom de klassiska tillbehören tänkt bjuda på lite matjessill kokt ägg och sen något barnvänligt. Vad kan man mer hitta på?

Sen till efterrätten. JAg har inte bestämt mig alls vad jag ska bjuda på men jag har nog tänkt att göra något för LCHFgästen och något för resten. Ideér? 

• Svar på tråden Surströmmingsskiva och LCHFgäst
  • Mrs Vader

Äter hon strikt så vill hon nog inte ha någon efterrätt ändå men för sakens skull så kan ju lite blandade färska bär och lite vispad grädde funka.

I övrigt så räcker det du redan har alldeles utmärkt tycker jag.

• Mrs Vader

Och all heder till dig som faktiskt vill anpassa maten lite efter en som äter lchf. Det är det inte alla som vill.

• Linda5

Till surströmmingen kan du vispa upp ett ägg med lite vatten och steka som en pannkaka. Det ersätter brödet. Potatisen kan du utesluta helt. ev lite sallad i. Creme Fraise är bättre än gräddfil. äggen är toppen. sen hackad lök.
    Dessert: Vispad grädde med bär (hallon, blåbär)

Hade jag fått det hade jag blivit jättetacksam. Trevlig värdinna du är :)   

• Alshain

Fast skippa bär och grädde. Är hon noga med LCHF så äter hon knappast bär.

• MammaBella
    Alshain skrev 2013-09-04 18:48:32 följande:
    Funderade på att köpa en dit ost åt henne kanske. Hon sa att hon äter ca 20g kolhydrater per dag. Finns det rum för bär då?
  • MammaBella

Vi andra utan diet ska förresten äta tarte tatin på päron och hemgjord kardemummaglass. Glasssmeten står nu i kylen och mognar och den är så god att det är svårt att låta den vara ifred...

• Linda5
    Alshain skrev 2013-09-04 18:48:32 följande:

Dom flesta LCHFare äter lite hallon om dom är bortbjudna.
  • Alshain
    Linda5 skrev 2013-09-04 22:08:44 följande:

Dom flesta LCHFare äter lite hallon om dom är bortbjudna.
    Dom flesta fuskar och gör fel. 
  • Linda5
    Alshain skrev 2013-09-04 22:49:26 följande:
    Dom flesta fuskar och gör fel. 

Fast Hallon och grädde är inte fusk. Lätt att klara sig under 20 kh även med hallon. 100g hallon är ju jättemycket och då är det 5,4kh. Jag äter mellan 10-15kh i veckorna och 15-20 på helgerna och det är inga problem.
  • Alshain
    Linda5 skrev 2013-09-04 22:52:37 följande:

Fast Hallon och grädde är inte fusk. Lätt att klara sig under 20 kh även med hallon. 100g hallon är ju jättemycket och då är det 5,4kh. Jag äter mellan 10-15kh i veckorna och 15-20 på helgerna och det är inga problem.
    Kalla det inte fusk då. Vi är bara olika noga.
  • annzah

Matjessill kan hon inte heller äta om hon äter strikt, det är massor av socker i lagen. 

• MammaBella

Har nu köpt en bit manschego-ost och lite nötter som hon får istället för efterrätt. Det var hon själv som föreslog matjesill eftersom hon är van att äta surströmming i klämma...

Svar på tråden Surströmmingsskiva och LCHFgäst