Pinsam fråga till andra överviktiga.
Får ni sår i ljumskarna av bindor ?
Får ni sår i ljumskarna av bindor ?
Nej.
Öhh, nej..... du kanske ska byta märke?
Skavsår menar du?
Nej.
Nope, och jag är rejält fet.
Typ skavsår. Inget märke funkar.
Nej :P
Nej -
men är det så att det händer dig så kanske du ska fundera över vilka sorts trosor du använder. Är det så att binda + troskant skaver och blir sår i ljumsken behöver du byta trosmodell i första hand och bindor i andra hand. Du kanske behöver trosor som går längre ner över ljumsken? kanske ett par boxermodell eller hipsters?
är det så att bindan skaver pga för sladdriga trosor behöver du köpa en trosmodell som sitter åt mer tajt o håller bindan på plats.
Det har hänt mig, gör ont som fasen!
Nja, det har väl skavt någon gång men inte så mycket att det blivit sår.
jag är normalviktig och har fått det några gånger, oftast när jag slarvat med att sätta dit den eller har trosor/byxor som trycker för hårt på fel ställe. Behöver alltså inte ha med övervikten att göra, även om den säkert kan bidra.
Kombinationen med fel sorts bindor, bindan sitter fel/slarvigt ditsatt, felaktiga trosor och alldeles för tajta byxor - alternativt för slappa byxor
detta kan alltihop göra att man får skavsår.
Du får helt enkelt prova dig fram o se vad som kan hjälpa.
Måste du ha binda? Kanske du ska överväga annat mensskydd?
Inte överviktig längre men, Nej, det fick jag inte men kunde aldrig ha Always bindor eller trosskydd för de sög upp för mycket av hudfettet så jag fick nästan som brännskador där bindan var mot underlivet.
I ljumskarna där hud låg mot hud fick jag ibland svamp som blev sprickor sved fruktansvärt. Det var oftast beroende på vilka trosor jag hade. Jag har alltid haft kraftigt bukfett men smala ben så magen har hängt ner, det gör den iofs fortfarande. Eftersom jag behöver en större modell på trosorna för att nå runt magen så gör det att det blir för stort runt benen och då kommer hud mot hud fast jag har trosor på mig.
Har du testat med vanligt talkpuder TS?
Såg någon tråd om någon som "fluffar" blöjor. Varför inte mjuka upp bindorna innan? dom är ju rätt styva när dom kommer ur paketen.
Always har lite mer vadd i sina än libress. Använder du med eller utan vingar?
Testa tampong istället eller ännu bättre menskopp. Det är det bästa skyddet! Inget skav i ljumsken, garanterat! :)
Jag använder aldrig Always eller Libress för de är så fruktansvärt obekväma. Rekommenderar Apoliva: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=246206 eller Natracare: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/naturlig-binda-eko
Nej. Men jag vet att syrran (som inte är överviktig) förut fick rumpskav av bindor, men där var det nog fel passform på trosorna som var orsaken.
Jag är inte överviktig men har fått skavsår både i ljumsken och typ på rumpan nån gång ibland.
Har mest berott på slarvigt ditsatt binda, fel trosor och för tajta byxor typ.
Tack för alla svar❤
Jag får och det är inte pga övervikt. Jag tål inte plastenså 24/h dygn. Inte heller tampong. Tills jag köpte ekologiska bindor & tamponger som min normalviktiga vän rekommenderat för hon hadessamma problem.