Viktminskning vid behandling av Hypotyreos
Jag har fått reda på att jag har underfunktion i sköldskörtlen. Har gått upp mycket i vikt den senaste tiden. Går man ner i vikt vid behandling? Eller är det helt omöjligt när man börjar äta levaxin?
Jag har fått reda på att jag har underfunktion i sköldskörtlen. Har gått upp mycket i vikt den senaste tiden. Går man ner i vikt vid behandling? Eller är det helt omöjligt när man börjar äta levaxin?
Det är tyvärr inte så enkelt som att man går ner när man börjar med Levaxin, men viktuppgången brukar stanna av. Sen får man träna som vanligt folk. Obehandlad jobbar man ju i rejäl uppförsbacke med vikten, men när man fått medicinen att fungera ordentligt så har man ungefär samma förutsättningar som en med normal funktion av sköldkörteln.
Oh vilket värde har du?jag håller på att utredas för det nu och ska lämna nya prover imorgon....vilka symtom har du?Ka hur mår du rent allmänt?
Och för många räcker ju inte Levaxin....skitsjukdom....
Måste få fråga.
Jag sökte mig till vc efter att i sex veckors tid frusit, varit "trögtänkt", tappat saker, dåligt minne, viktuppgång, nedstämdhet och trötthet.
Vi tog en hel del prover, varav sköldkörteln kollades upp också. Alla prover var bra. Men doktorn hade i efterhand även beställt ett prov som påvisade att jag hade utvecklat TPO(?)-antikroppar. Skulle återkomma om 4 veckor om jag inte blir sämre.
Men det jag inte förstår är: jag har alltså inga sköldkörtelproblem men min kropp tänker gå till attack mot den, eller?
För 15 år sedan hade jag förhöjda sköldkörtelvärden men aldrig så att det klassades som struma.
Men är min kropp på g att utveckla struma igen eller vad?
Jag bara tog emot infon från doktorn, sen när jag hade tagit in det han sa kom mina frågor men då hade vi redan avslutat telefonsamtalet..