• Purjo78

    Hur är det att bli igångsatt?

    Jag är nu gravid och har gått över tiden. Min skräck är att bli igångsatt. Nu till min fråga är det hemskt eller har jag bara skapat en noja? Kan nån vänlig själ dela med sig av sin erfarenhet som blivit igångsatt?

    Bra eller dåligt, jag vill veta allt.

  • Svar på tråden Hur är det att bli igångsatt?
  • villamakebarn

    Blev igångsatt med barn nr 2. Var en fantastisk förlossning, tog allt som allt 4h. Från håltagning på hinnor till att han var ute. Var förvisso öppen 5cm när vi kom in. Men försök släppa ångesten. Det kommer gå bra!

  • Sisisisi

    Jag blev igångsatt med tvåan i v 42+1 och det var fruktansvärt. Tänker aldrig mer frivilligt bli igångsatt. Värkarna var otroligt intensiva och tog aldrig slut. Ettans förlossning kom igång naturligt och det var stor skillnad.


    Keep your child rear facing for as long as possible!

  • Smulan 89

    Har blivit igångsatt med båda barnen på bf+13 resp bf+10. Första tog 24 tim och var inte så rolig. Det var mest jobbigt för att värkarna var jobbiga då jag fick dropp som, höjdes hela tiden och det tog sådan tid. Var helt slut efteråt.
    Andra förlossningen tog 12 tim och var underbar. Den skulle jag göra om vilken dag som helst.
    Tyckte det var bra att bli igångsatt. Man hade en tid och en plats att passa istället för att det kunde ske när som helst.

  • eliten

    Blev igångsatt nu med mitt tredje barn för tre veckor sedan, bästa förlossningen, tog 7h från jag kom in!

  • Purjo78

    Tack för era svar, men tyvärr har jag hört mycket dåligt om att bli ingångsatt. Därför skönt att höra bra historier.

  • lindalinaa

    Jag blev igångsatt med mitt första och enda barn för 9 månader sen, måndag morgon ca 10 fick jag något i slidan som skulle mjuka upp, hade gått 14 dagar över tiden och inget hade hänt.
    Började få små sammandragningar runt lunch som snabbt övergick i värre och på kvällen började jag få värkar, värkar som var tillräckligt kraftiga för att jag inte skulle få någon sömn den natten alls, var tionde minut kom en ny värk men det var inte tillräckligt för att sätta dropp.
    Jag fick citodon mot värkarna som hjälpte noll.
    Vid sju tisdag morgon kördes jag ner till förlossningen där jag låg med okej värkar till ca tio när jag fick bedövning i livmodertappen (??) som gjorde så otroligt ont så jag tuppade av och som inte hjälpte ett dugg.
    Fick sen ryggbedövnin som hjälpte i två värkar sen låg jag med lustgas och hade kraftiga värkar och dom var så otroligt intensiva så jag mest ville dö, kl sju på tisdag kväll var min dotter ute och jag hade då varit vaken i 36 timmar!

  • Busfröö

    Jag blev igångsatt i v42+0 å jag säger bara ALDRIG MER VÄRKSTIMULERANDE DROPP!!!! Då får dom hellre snitta mej.
    Kände mej lite som nån i exorsisten..

  • Frida87

    Fick igångsättning med mitt 3:dje barn, och det var absolut min bästa förlossning:) tog 5 timmar från första känning tills hov var ute:) efter jag fött henne kände jag att jag lätt skulle kunna föda barn en gång i vecka typ:P så sitter här nu gravid med 4 barnet, och hoppas på en lika bra förlossning denna gång med:):)

  • Purjo78

    Ok, va spännande att läsa alla svar. Jag är lite lugnare nu och så nu får jag vänta och se vad som händer.

  • Lmh89

    igångsatt med ettan, gick inte bra alls, slutade i akut snitt efter 8 timmar.. kommer aldrig göra om det.

Svar på tråden Hur är det att bli igångsatt?