• Anonym (sjukskriven)

Min sjukpenning försenad, förlängd sjukskrivning etc.

Hej,

jag har varit sjukskriven sedan juni, men pga min chefs slarvighet så skickades varken intyg eller inkomstpapper in förrens igår.. Ärendet har påbörjats sen några veckor dock, men inkomst-frågan var inte inskickad förräns igår.
    Så bidrag för halva juni, juli och augusti kommer väl i mitten av sept antar jag?

Och jag undrar även, då min läkare precis förlängt min sjukskrivning, vad måste jag göra för att fortsätta få sjukpenning? Skicka in några papper? Eller kommer penningen i fortsättningen utan några intyg osv då ni redan har alla papper, och min läkare skickat in nya.
    Sjukpenning för sept kommer sista sept antar jag? Har så dålig koll och trött på allt krångel, har varit en jobbig sommar med detta.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Min sjukpenning försenad, förlängd sjukskrivning etc.
  • Försäkringskassan

Hej

Första utbetalningen i en sjukperiod sker så snart den sjukpenninggrundande inkomsten är fastställd och att rätten till sjukpenning finns. Är de en längre sjukperiod betalas sjukpenningen därefter ut 25-27 i varje månaden beroende vilken dag i månaden som du är född. Det betalas då ut from den 21:e i månaden innan och tom den 20:e utbetalningsmånaden.

Om det blir en fortsatt sjukskrivning så behöver man bara skicka in det nya läkarintyget. Oftast skickar läkaren in det digitalt direkt till Försäkringskassan. Du behöver inte fylla i någon ny blankett för att du får en förlängd sjukskrivning det räcker då med att läkarintyget kommer in.

Det finns mer information på www.forsakringskassan.se.

Hälsningar

Felix, handläggare

Svar på tråden Min sjukpenning försenad, förlängd sjukskrivning etc.