• Autumnleaf76

Förgiftad av gröna tomater eller magsjuka?

Vår dotter, 22 månader, kräktes rejält vid 02:30 och en gång till vid 03:30. Rejäla spyor som luktar riktig spya :(

Nu är frågan; matförgiftning, magsjuka eller förstoppning?

Hon har varit pigg fram till hon kräktes, men varit hård i magen ett par dagar men idag bajsa hon lösare (inte diarre).

Hon åt troligen 1-2 gröna omogna tomater idag på förmiddagen.

Hon var på BVC i onsdags eftermiddag och stoppade då en och annan leksak i munnen.

Inte träffat någon. Vare sig sjuk eller frisk.

Jag vet att ingen kan säga vad som är orsaken och vi behandlar det som en magsjuka men däremot undrar jag om någon här vet något om gröna omogna tomater och kräkningar??

Googla och läste att det var giftigt. Ringde 1177 som gjorde detsamma så jag blev inte klokare där. Men enligt 1177 behövde vi inte söka vård nu. Men man blir ju orolig :(

Någon som vet något?

• Svar på tråden Förgiftad av gröna tomater eller magsjuka?
  • The Fugly

Nja, beror på varför de är gröna.

www.evira.fi/portal/se/livsmedel/information+om+livsmedel+/livsmedelsfaror/naturliga+toxiner+i+livsmedel/fragor+och+svar+

"Kan gröna tomater användas som föda?
    Råa gröna tomater innehåller såsom grön potatis lindrigt toxiska ämnen, glykoalkaloider. I tomat kallas detta toxin tomatin och det kan redan i små mängder orsaka bl.a. diarré, magkramper, kräkningar och halsbränna. Glykoalkaloiderna förflyktigas då tomaten mognar. På grund av de skaldliga glykoalkaloiderna rekommenderas inte intag av råa gröna tomater som obehandlade, inte ens tillredda som mat.

Å andra sidan finns det också sådana tomatsorter, som är gröna också som mogna. Dessa mogna gröna tomater innehåller inte glykoalkaloider och kan tryggt ätas."

TS, det verkar inte vara så att gröna tomater är farligt på så sätt att du behöver göra annat än att behandla det som en vanlig
    magsjuka. 1177 borde ju rimligtvis ha sagt annat annars men giftinformationen bör ju kunna ge säkert besked. tel:08-331231

• Autumnleaf76

The Fugly: Det var den sidan jag lyckades googla fram o som 1177 även googla fram.

Det finns ju gröna tomater som är mogna, men hon åt alltså två gröna, omogna tomater.

Hon har inte kräkts mer men har ingen matlust och är gnällig o hängig. Ingen feber.

• Autumnleaf76

Kom på , hon åt ca 1/2 dl majs igår också. Det sista ur en burk som öppnades i måndags och alltså var ca tre dagar gammal. Men den hade förvarats i kylskåp, burken stod i en plastpåse. Borde väl inte vara den?

• lilleskutto

En öppnad konservburk ska man inte förvara mat i! Minns inte exakt varför men det var nått om att maten blir förgiftad av div.metaller.

• Autumnleaf76

Lilleskutto: Ska man inte? Hade jag ingen aning om :(

Lillgumman kräktes igen nu, 8 timmar efter nattens sista kräka. Pratat med giftcentralen och om det är tomaterna så är det inte farligt.

• Klotjohan
    lilleskutto skrev 2013-08-30 10:26:41 följande:
    En öppnad konservburk ska man inte förvara mat i! Minns inte exakt varför men det var nått om att maten blir förgiftad av div.metaller.
    Förr lödde man ihop burkar med bly eller tennlegeringar och då kunde skarven i burken oxidera och frigöra bly när man öppnat burken och insidan kom i kontakt med syre. Numera ska det vara mindre tungmetaller i burkar och de är ofta belagda med plast på insidan (så man får i sig Bisfenol A istället). 

• lilleskutto

Klotjohan
    Det kan mkt väl stämma! Som sagt så visste jag inte exakt. Det var något jag fick lära mig när jag jobbade som servitris att man inte ska spara mat i originalburkarna.

• Autumnleaf76

Tydligen är det tenn i konservburkar som kan ge förgiftning om man har mat i en öppen burk. Googlat fram detta.

• Nyfiken gul
    Autumnleaf76 skrev 2013-08-30 09:10:07 följande:
    Kom på , hon åt ca 1/2 dl majs igår också. Det sista ur en burk som öppnades i måndags och alltså var ca tre dagar gammal. Men den hade förvarats i kylskåp, burken stod i en plastpåse. Borde väl inte vara den?
    tre dagar gammal majs hade jag inte ätit ändå oavsett förvaringssätt.  Majs bör helst ätas upp på en gång eller senast dagen efter det är öppnat.  

majs härsknar fort.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

så :  gammal majs och gröna tomater kan båda sakerna ha gett henne matförgiftning. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Autumnleaf76

Visste inte att majs var så känsligt :(
    Men matförgiftning, kan det vara så att man kräks två gånger med ca en timmes mellanrum o sedan en gång till 8 timmar senare?

• Autumnleaf76

Hon har nu inte kräkts sen 11:30 igår.
    Bajsa normalt i torsdags, inget på fredag.
    Nu på kvällen bajsa hon en hård liten plutt.

Kan man vara hård i magen vd en magsjuka??

Svar på tråden Förgiftad av gröna tomater eller magsjuka?