• LindaMamman

Har helammat till 4 månader - nu sinar jag! Hjälp!

Jag har de senaste veckorna känt att jag börjar få mindre mat och det kommer inte igång längre som det gjorde tidigare vid tillväxterperioder och ständigt snuttande så vi måste fundera på att "fylla ut" målen. Han följer kurvan så det är ingen panik-kris, men vår glada lilla gosse är nu en gnällig liten som behöver snutta/amma varje/varannan timme och bäras däremellan. Innan sov han länge på nätterna, från 22 till 4-5 men nu vaknar han varannan-varje timme och gallskriker. Då vill han amma och mina bröst gör så ont. Jag liksom hör hur tomt det är och märker hur frustrerad han blir när det inte kommer något. Så, hur kan jag göra? Kan man börja med ersättning för att fylla ut, ge ett mål ersättning vid behov? T ex som sista mål på kvällen och/eller ett mål på eftermiddagen då det börjar bli tomt och snuttbehovet sätter in?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-30 11:05
    Jag tror väl egentligen inte att jag sinar helt plötsligt och jag vet att det brukar komma igång om man ammar hela tiden... men nu har det pågått mer än en vecka och det har jag aldrig varit med om förr (andra barnet). Det kan bero på stress från min sida också, jag har en 3-åring hemma som brutit benet och är gipsad från höft till tå och sitter i rullstol. Han kräver sin tid också och då känns det jättestressande att amma en gång i timmen/varannan timme. Han har som sagt hållit på så här i ett par veckor och det jobbiga förutom att 3-åringen blir lite åsidosatt är att han är precis likadan på nätterna - ammar 1 gång i timmen. Jag försöker hitta en bra lösning som funkar för alla bara.

• Svar på tråden Har helammat till 4 månader - nu sinar jag! Hjälp!
  • Litenåfin

Jag tror iofs det är ett rätt vanligt beteende vid den åldern och tar du till ersättning får du ju bara mindre mjölk :)

• straw2008

Klart du ska/kan ge ersättning. En så liten ska knappast behöva vara hungrig.

I kinamockaskogen.....
  • hannis

Brösten sinar normalt inte. Det är däremot ett helt normalt beteende ditt barn uppvisar som har med åldern att göra, inte mängden bröstmjölk.

Dricker och äter du ordentligt? Kissar barnet som tidigare?

• Grävling 75

Amma 10 min på varje bröst och fyll sedan på med ersättning till efterrätt. Om du har helammat i 4 månader så är det jättebra! Man ska inte vara rädd för att ge ersättning. Att amma är bra, men att vara hungrig är inte alternativ två. Man är en bra mamma även om man ger flaska!

• straw2008
    Grävling 75 skrev 2013-08-30 08:59:09 följande:
    Amma 10 min på varje bröst och fyll sedan på med ersättning till efterrätt. Om du har helammat i 4 månader så är det jättebra! Man ska inte vara rädd för att ge ersättning. Att amma är bra, men att vara hungrig är inte alternativ två. Man är en bra mamma även om man ger flaska!

Kunde inte sagt det bättre själv.
    I kinamockaskogen.....
  • Sisisisi

Det är helt normalt vid den åldern. Vi gav ibland en flaska ersättning på kvällen efter amning så han blev mätt och nöjd.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Matti2

Klart du kan ge ersättning om du vill. Men vill du fortsätta helamma så är mitt tips att du ammar och ammar och ammar under en tid. För oss har det tagit upp emot en vecka för att komma i fas igen efter det beteende du beskriver. Visst känns det som att brösten knappt hinner fylla på sej då dom ammar så ofta, men det gör dom!! Ett tomt bröst fyller sej snabbare än ett bröst som är halvfullt eller fullt. Kroppens mekanismer funkar så att om bröstet är tomt eller nästan tomt så produceras bröstmjölken SNABBARE.

Det är EXTREMT ovanligt att man sinar. Om mamman är stressad/sjuk eller inte får i sej tillräckligt med mat (man måste äta och dricka mycket!!) så kan mjölkproduktionen gå ner tillfälligt. 

• ellbennet

Ja! Bröstmjölk kan sina och det är vanligt. Det gjorde min och jag försökte och försökte. Jag satt och ammade gossen i 1 ½ timma i sträck tills han blev för trött eller så bara skrek han emellanåt för det inte kom så mycket. Sedan fick jag ge han flaska för att brösten inte lyckades producera tillräckligt till nästa måltid. Detta skedde vid ca 2 månader då fick vi ta fram flaskan och sedan var det liksom ingen mening längre vid 4mån då mjölken var typ slut..Lyssna inte på tjatet om amning och att "Neej den sinar inte" för då skulle väl ditt barn vara mätt? Sedan säger vissa att man inte ska ta flaskan för det förstör amningen...Man tar fram flaskan för att barnet inte är mätt och nöjd på det man har, alltså så har man inte tillräckligt! Alltså har mjölken sinat..
    Det är jättebra att du försöker amma och att du har kunnat hel-amma såhär länge. BVC rekommenderar att man gör det till 6mån om det går och det kommer du kanske kunna göra även om du introducerar flaskan! :)

• hannis

Elbennet:

Det är såna som du som får mammor att tro att de sinar. NEJ det är inte vanligt att man sinar. Man kan däremot UPPLEVA att man gör det men det är i själva verket andra saker som händer tex utvecklingsfaser, ökningsperioder osv. Det är normalt att amma ofta och länge när barnet är litet. Tänker man däremot på amningen i som "måltider" så kan det blir problem eftersom amning inte fungerar på det viset.

• straw2008

Min mjölk sinade vid 2 mån med båda barnen, det är VERKLIGEN inte ovanligt !! Lita på din känsla TS o låt absolut inte din lilla gå hungrig .

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Har helammat till 4 månader - nu sinar jag! Hjälp!