• Anonym (Äcklad)

Nu har hon mask IGEN

Igår kom min sambos dotter ner och sa att hon har fått mask igen. Det är fjärde gången på ett år. Hon sköter sin hygien väldigt dåligt och är otroligt slarvig med att hålla iordning på sitt rum. Som tur var hade vi tabletter hemma från förra gången.

Hur ska man få henne att fatta att det är viktigt att tvätta händer och hålla sig ren och fräsch? Hon kan gå flera dagar utan att tvätta sig om inte vi "tjatar" på henne. Hon struntar t om i tvättning under mens. Det är bara en tidsfråga innan hon kommer hem och är retad i skolan.

Bara saneringen är ett heltidsprojekt. Städa toa och hennes rum. Tvätta sängkläder och annat hon har varit i kontakt med. Jag blir frukansvärt äcklad av det. Löss fixar jag men INTE mask. Kräks    

• Svar på tråden Nu har hon mask IGEN
  • Anonym (Lollo)

Vad säger/gör sambon och den andra föräldern åt saken?

• Anonym (Äcklad)

Pappan håller ju självklart med mig, men tycker att jag överreagerar. Han tycker att jag tjatar på henne dagligen om hennes hygien. Men det behövs ju. Det är väl lättare för mig som inte har nåt blodsband, men det är en så stor grej dagligen hos oss.
     Det går inte in i hennes hjärna att man ska tvätta sig.
    Det enda mamman svarade igår var att vi får ge henne tabletter. Hon har henne vh och knappt det, så hon ser inte detta på samma sätt tyvärr.

• Anonym (Lollo)

Hur gammal är hon? Har hon några "svårigheter" annars? 

Sen en tanke; blir hon verkligen av med masken om hon får det så ofta? Hon kanske inte blir av med det mellan varven?

• Anonym (Äcklad)

Hon är 12 år och har ADHD. Det är en av orsakerna till att det blir en massa tjat. Jag kan kontrollera det när hon är hemma, men jag vet ju hur det blir när hon är nån annanstans. Det har gått så långt att jag sa till henne att jag får följa med henne in när hon ska på toa och när hon ska duscha. Men det är ju inget jag vill.

• Anonym (Lollo)

Finns det någon hjälp att få från tex skolan? Hon utgör ju faktisk en smittorisk för de andra eleverna...

• linnea1977

hur är det med resten av familjen? någon som bär på mask som ni inte avmaskat? man bör avmaska alla i en familj när en har springmask. alla samtidigt och sen en behandling till efter en tid(står i bipacksedeln)
    för någonstans får hon ju dem ifrån.

• Anonym (Äcklad)

Tro mig. Vi tar tabletter allihop i familjen. Och vi tar även efterbehandlingen. Jag sa till hennes pappa att hon måste meddela alla hon har varit i kontakt med, men han tycker att det är känsligt. Och det kan jag väl hålla med om, men det blir kanske så pass jobbigt att hon fattar att det är bättre att tvätta sig än att utsättas för detta.
    Jag vet inte var hon får det ifrån.
    Hon har strulat så pass mycket med annat så hon har fått en kontaktperson. Det är kanske läge att ta upp det med henne? Eftersom hon inte lyssnar på oss lyssnar hon kanske mer på henne.

• linnea1977
    Anonym (Äcklad) skrev 2013-08-30 10:03:13 följande:
    Tro mig. Vi tar tabletter allihop i familjen. Och vi tar även efterbehandlingen. Jag sa till hennes pappa att hon måste meddela alla hon har varit i kontakt med, men han tycker att det är känsligt. Och det kan jag väl hålla med om, men det blir kanske så pass jobbigt att hon fattar att det är bättre att tvätta sig än att utsättas för detta.
    Jag vet inte var hon får det ifrån.
    Hon har strulat så pass mycket med annat så hon har fått en kontaktperson. Det är kanske läge att ta upp det med henne? Eftersom hon inte lyssnar på oss lyssnar hon kanske mer på henne.
    ja nåt gör hon ju. och frågan är om det är att hon inte tvättar sig som är boven. någonstans får hon detta på händerna och sen in i munnen. det är ju det som är smittvägen. jag tänker hur mina egna ungar är när man inte är med. de geggar i jorden och petar i näsan och stoppar i mun. toan på dagis är väl ok men jag tror inte att alla barn som går på toa själva tvättar händerna. gör man en grundlig undersökning skulle man säkert hitta spår av avföring både här å var. men nån springmask har vi inte lyckats få till.

någonstans kommer det ju ifrån. synd om henne men det är väl bara att jobba på.....
  • Anonym (Äcklad)
    linnea1977 skrev 2013-08-30 10:15:39 följande:
    ja nåt gör hon ju. och frågan är om det är att hon inte tvättar sig som är boven. någonstans får hon detta på händerna och sen in i munnen. det är ju det som är smittvägen. jag tänker hur mina egna ungar är när man inte är med. de geggar i jorden och petar i näsan och stoppar i mun. toan på dagis är väl ok men jag tror inte att alla barn som går på toa själva tvättar händerna. gör man en grundlig undersökning skulle man säkert hitta spår av avföring både här å var. men nån springmask har vi inte lyckats få till.

någonstans kommer det ju ifrån. synd om henne men det är väl bara att jobba på.....

Ja. Det kommer förmodligen från hennes rum. Det blir att sanera varenda hörna och grej där. Tvättar hon händerna ordentligt innan hon äter eliminerar hon risken att få i sig orenheter. Så resonerar jag. Mina vänner brukar säg till mig att på min  gravsten kommer det att så: Glöm inte att tvätta händerna. Haha.
  • linnea1977
    Anonym (Äcklad) skrev 2013-08-30 10:31:54 följande:

Ja. Det kommer förmodligen från hennes rum. Det blir att sanera varenda hörna och grej där. Tvättar hon händerna ordentligt innan hon äter eliminerar hon risken att få i sig orenheter. Så resonerar jag. Mina vänner brukar säg till mig att på min  gravsten kommer det att så: Glöm inte att tvätta händerna. Haha.
    maskarna har ju sin livscykel i magtarmsystemet och förkommer ju naturligt överallt i form av äggsporer. undrar hur länge dessa sporer överlever utanför ett värddjur/människa?
  • Anonym (Lollo)
    linnea1977 skrev 2013-08-30 10:41:39 följande:
    maskarna har ju sin livscykel i magtarmsystemet och förkommer ju naturligt överallt i form av äggsporer. undrar hur länge dessa sporer överlever utanför ett värddjur/människa?
    Flera veckor tyvärr....

Ts, har hon ett husdjur? Ägg kan leva kvar i pälsen. 
  • Anonym (Äcklad)

Hon har hund hemma hos mamma. Men där är hon inte så ofta. Hennes mormor har också hund. Där är hon en gång i veckan. Och hon rider en gång i veckan. Vi har inga djur hos oss. Jag vet om det där med sporerna. Men har fått för mig att jag har läst nånstans att dom dör i kontakt med vatten. Så därför är det jätteviktigt att torka med vatten.

• linnea1977

hur logiskt är det att de dör i vatten? nä däremot tror jag att det är den mekaniska rengöringen man syftar på, att du helt enkelt gnuggar bort dem och att de fastnar på trasan när den är fuktig men inte om den är torr...... om de dog av vatten borde de inte klara av en människas magtarmsystem där det ju passerar rätt mycket av den varan..... lika så finns dessa sporer i jorden, ute, där är inte precis vattenfritt.

• Anonym (Lollo)
    Anonym (Äcklad) skrev 2013-08-30 10:50:48 följande:
    Hon har hund hemma hos mamma. Men där är hon inte så ofta. Hennes mormor har också hund. Där är hon en gång i veckan. Och hon rider en gång i veckan. Vi har inga djur hos oss. Jag vet om det där med sporerna. Men har fått för mig att jag har läst nånstans att dom dör i kontakt med vatten. Så därför är det jätteviktigt att torka med vatten.
    Nej, de dör inte av bara vatten, du måste använda någon form av rengöringsmedel; tvål, sprit, allrengöring eller liknade...Om du bara torkar med vatten är det inte konstigt att ni inte blir av med masken.
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Lollo) skrev 2013-08-30 11:43:13 följande:
    Nej, de dör inte av bara vatten, du måste använda någon form av rengöringsmedel; tvål, sprit, allrengöring eller liknade...Om du bara torkar med vatten är det inte konstigt att ni inte blir av med masken.
    Springmask kan ju tom smitta via bad/poolvatten.
  • Anonym (Äcklad)

SJÄLVKLART använder vi rengöringsmedel. Och även spritar. Jag har också tyckt att det låter konstigt att det skulle försvinna med enbart vatten.

Svar på tråden Nu har hon mask IGEN