• lotta1964

Jamande katt

Hej, min innekatt har efter sommarens vistelse på landet där han fått vara ute, blivit som förbytt. Han går och jamar konstant och när han får chansen kissar han i våra sängar (inte i soffan). Jag förstår att det kan bero på ombytet från att ha varit ute flera veckor , bli tvungen att vänja sig vid att vara inne igen. Tyvärr kan han inte vara ute här i stan då vi bor två trappor upp vid en trafikerad väg. Han får vara ute på balkongen när vi är hemma. Det fungerade bra under våren då vi åkte till landet på helgerna. Han är kastrerad. Vi leker med honom och rensar lådan morgon o kväll. Skulle bli så tacksam för tips om hur vi kan hjälpa honom då det skär i hjärtat att höra honom jama långt nerifrån maggropen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-03 12:31
    Tack för svar, jag har provat Feliway i några dagar och hoppas att det snart ska märkas. Och ja, jag är medveten om att det beror på att han få vara ute på landet men har flera kattägarvänner vars katter det har fungerat bra med. Ska fundera på att näta in balkongen, har sett instruktioner på nätet. Funderade även på en kattkompis men det är ju inte säkert att han accepterar att få en till katt i huset...

• Svar på tråden Jamande katt
  • nemo1

Näta in balkongen så att han kan vara där mer, sätt ut ett klösträd som han kan ligga och spana ifrån. En bra regel är att aldrig ha katten på balkongen utan nät även om ni är med, du hinner aldrig fånga katten om han får för sig att hoppa efter en fluga eller dyl.
    Aktiverar ni honom? Har han ett klösträd? Ställ det gärna vid ett fönster så att han kan se ut.
    Stäng dörren till sovrummet tills olaten gått över och tvätta det han kissat på med ytdesinfektion eller ännu bättre Scent stop annars känner han lukten även efter tvätt.. Fortsätter kissandet så bör ni ta ett urinprov på honom. 

• Jimman
    lotta1964 skrev 2013-08-30 09:38:26 följande:

Hej, min innekatt har efter sommarens vistelse på landet där han fått vara ute, blivit som förbytt. Han går och jamar konstant och när han får chansen kissar han i våra sängar (inte i soffan). Jag förstår att det kan bero på ombytet från att ha varit ute flera veckor , bli tvungen att vänja sig vid att vara inne igen. Tyvärr kan han inte vara ute här i stan då vi bor två trappor upp vid en trafikerad väg. Han får vara ute på balkongen när vi är hemma. Det fungerade bra under våren då vi åkte till landet på helgerna. Han är kastrerad. Vi leker med honom och rensar lådan morgon o kväll. Skulle bli så tacksam för tips om hur vi kan hjälpa honom då det skär i hjärtat att höra honom jama långt nerifrån maggropen...

Är väl inte så konstigt då denna katt fått vara ute i sommar ?
  • Jesper f

Har du provat med Feliway sån där som man stoppar in i kontakten? Gjorde susen på våran kille. Blev mycket mer harmonisk och lugn.

Svar på tråden Jamande katt