• Webbredaktör Annelie

Skolfoto eller förskolefotografering - är det för dyrt?

Nu är det högtid för skolfotografering och förskolefotografering. En kostnad som kan slå hårt mot hushållsekonomin.

Hur upplever du skol- och förskolefotograferingen? Känner du som förälder en press över att köpa alla bilder även om det kan kännas tufft ekonomiskt eller är skolfotograferingen en kul grej som du inte funderat så mycket över?

Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skolfoto eller förskolefotografering - är det för dyrt?
  • lilleskutto

En hel serie brukar vi ge ca 400kr för. Inte så farligt tycker jag. Men såklart, har man fler barn så blir det ju genast en väldigt stor kostnad med ca 400kr per barn. Kan väl tycka att om man har fler barn så kan man få flerbarnsrabatt.

• Natulcien

Jag upplever inte det som särskilt dyrt i förhållande till andra kostnader.

• hannis

Har aldrig ens reflekterat över kostnaden. Det bli ju ganska billiga julklappar till mor och farföräldrar tex. (inramade förstoringar på barnen)

• annca

Företagen har ganska olika metoder här...

Det företag dotterns skola anlitar erbjuder oika paket. Dock är det sällan man känner att de verkligen passar. Antingen för många stora bilder (A4, typ) eller alldeles för många "pyttefjantar". Skulle vilja kunna välja mer fritt.

Det förtag sonens förskola anlitar låter oss välja helt fritt bland de bilder som tagits, både olika bilder och olika storlekar och bildkartor. Perfekt upplägg!

Men visst, ganska dyra är de, båda.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Jecw

Något som föräldrar måste förstå är att skolfotona inte tas för deras skull. Skolfotona tas för skolans skull i huvudsak. Föräldrarna blir bara ERBJUDNA att köpa dom. Precis som reklam från BR i postlådan eller fling-reklam på TV så är det frivilligt att köpa eller avstå.

Även om ingen förälder vill köpa skolfotona så kommer dom fortfarande tas för skolans skull. Skillnaden skulle bara vara att föräldrarna INTE skulle ERBJUDAS att köpa dom.

Fotografering är ett hantverk som kostar pengar. Har man inte råd att betala så får man avstå och ta ett foto på sitt barn med sin mobilkamera istället. Precis som att dom som inte har råd med handdrejade muggar köper muggar på ikea istället. Ingen kräver väl att keramikern sänker priser på sina muggar för att det ska vara "rättvist" för fattiga familjer.   Skolan behöver bra kvalitet på fotona av eleverna. Därför anlitas fotografer. 

• stickkontakt

På vår förskola har de slutat med fotografering. Lite synd tycker vi, för det är roliga minnen att ha bild på hela gruppen när man blir äldre. Jag hade gärna betalat en femhundring eller så för att få lite bilder.

• Natulcien
    Jecw skrev 2013-08-30 10:54:46 följande:
    Något som föräldrar måste förstå är att skolfotona inte tas för deras skull. Skolfotona tas för skolans skull i huvudsak. Föräldrarna blir bara ERBJUDNA att köpa dom. Precis som reklam från BR i postlådan eller fling-reklam på TV så är det frivilligt att köpa eller avstå.

Även om ingen förälder vill köpa skolfotona så kommer dom fortfarande tas för skolans skull. Skillnaden skulle bara vara att föräldrarna INTE skulle ERBJUDAS att köpa dom.

Fotografering är ett hantverk som kostar pengar. Har man inte råd att betala så får man avstå och ta ett foto på sitt barn med sin mobilkamera istället. Precis som att dom som inte har råd med handdrejade muggar köper muggar på ikea istället. Ingen kräver väl att keramikern sänker priser på sina muggar för att det ska vara "rättvist" för fattiga familjer.   Skolan behöver bra kvalitet på fotona av eleverna. Därför anlitas fotografer. 
    Självklart måste de ta betalt så att de som framställer fotona kan få betalt i sin tur. Inga konstigheter.
    Fast det där med kvalitet kan ju diskuteras. Det är ju inte direkt toppfotograferna som kör skolfotojobben s.a.s.
    Och framställandet liknar ju mer löpande band á la Ikea än keramikerns noggranna hantverk.
    Men självklart är det frivilligt om man vill köpa eller inte!
  • Scrubs81

OM det hade varit bra kvalite på bildenra kanske jag övervägt att köpa...men inte så usla bilder för så mkt pengar.

• annca

Tyvärr har vår kommun numer en policy att inga officiella gruppfoton tas på förskolan... Däremot har det diskuterats om vi ska erbjudas en inofficiell fotografering där de som vill ska kunna delta. Få se hur det landar.

Vissa proffsfotografet tar faktiskt en sejour skolfotografering på hösten, för att dryga ut kassan. De som tar sonens förskolebilder är ett gäng sådana som gått ihop :) 

(Jag jobbade själv som skolfotograf för en oherrans massa år sedan, det roligaste jobb jag haft faktskt  , men visst, ingen av oss var proffsfotograf. Vi fick dock en rejäl utbildning innan vi slängdes ut på jobb!)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Kristina 981

Skolfotograferingen var ett förbannat gissel under hela min (numera vuxna) sons skoltid. De färdiga fotona delades ut i klassrummet och det märktes  så tydligt vem eller vilka som inte skulle köpa. Minns inte riktigt varför, urvalet gjorde man ju hemma. Kanske skulle man lämna de bilder man inte ville ha till läraren..? Minnet sviker mig här. Det var nästan lika dyrt att köpa enstaka som att köpa alla och jag minns att det var en väldigt ovälkommen utgift varje höst. Vi hade ganska ansträngd ekonomi när sonen var liten.

Det var inte så kul att skicka tillbaka kort, att välja bort bilder på sitt barn. Minns att han var ledsen för det nån gång, kanske var han i sjuårsåldern då. Jag kunde ju förklara för honom såklart, men det kändes som om det var fotografiföretaget som bestämde att jag var tvingad att ta den tråkiga diskussionen och göra det tråkiga urvalet. Det gjorde mig irriterad.
    Jag tyckte det var skönt när den tiden var över. 

Svar på tråden Skolfoto eller förskolefotografering - är det för dyrt?