• Jacquelinne

Funderar på att donera ägg...men vart?

Jag har gjort 3 äggdonatiomer redan, korsdonerat & direkt donation. 4 härliga familjer har jag hjälpt till att få syskon till sina barn.
    Efter ett besök på KK i Linköping så sa min läkare att jag har så enormt mycket fina ägg och att jag faktiskt kan hjälpa till mer. Men var?
    Jag vill helst inte donera i min egna stad?!!

Är det fortfarande behov efter donatorer?

• Svar på tråden Funderar på att donera ägg...men vart?
  • tufvann

Hej!

Det finns så många av oss som lever på hoppet att det finns fler som du! Har själv fått lyckan att prova äggdonation med en donator. Men tyvärr inte samma lycka med plussen. Jag går på Karolinska sjukhuset i Huddinge i Stockholm. Där får man chans till tre försök OM det finns donatorer (vilket det inte är så gott om). Jag skulle bli överlycklig om du ville korsdonera till mig och min man. Du får gärna mejla mig om du vill veta mer.

Tack för att du donerar! Stort.

• Caspianne
    {#emotions_dlg.flower} Tack för att det finns underbara männniskor som du, som skänker den största gåvan som finns! Hjärta
  • Tima68

Hej på er,

jag har längtat hela tiden att få ett barn men det gick inte för att jag har nu 44 år,
    jag gick till gynekolog dem han sa att mina ägg är få små, det är svårt att få barn.
    jag fundera att donera från annan kvinna, men problemet att här i Sverige dem hjälper inte dem som över 40 år,
    finns någon som kan hjälpa mig var och hur kan jag donera ägg.

tack mina vänner   

• annaba

Tima68 - om du letar efter att få donerade ägg (lite oklart från ditt inlägg om du vill ha själv, eller om du vill donera...) så är ditt enda alternativ att vända dig utomlands när du är 44. Det finns flera trådar i forumet för Äggdonation för kliniker i Spanien, Lettland, Polen, Tjeckien etc - kolla in i någon av dessa för mer detaljer och frågor.

Om du istället letar efter att få donera ägg så är möjligheten borta då maxgränsen för att bli donator är 35, och på en del kliniker även lägre än så. 

• Tima68
    Hej Annaba,

Tack för ditt svar, jag letar efter donerade ägg för att det är svårt att bli gravid med mina egna ägg.

jag har läst om flera kliniker utomland men vet ej vilka är bra. 
  • annaba

De flesta kliniker som man pratar om i de olika trådarna har bra resultat med graviditeter och friska barn. Det är mer en fråga om dels vilka kostnader man vill ta, dels vilket utseende man föredrar på donator.   

Tjeckien/Polen brukar vara billigast, men har ibland längre väntetider, 3-4 månader är rätt vanligt. Utseendemässigt är vissa av donatorerna rätt lika nordeuropeer, men kan ibland vara mörkare med mer slaviskt utseende. Finns en tråd om embryodonation där många av klinikerna nämns och diskuteras.

Estland/Lettland/Ryssland ligger i mellanskiktet prismässigt och har oftast ingen väntetid eller bara kort sådan. Donatorerna varierar - allt från blonda/blåögda med typiskt nordiskt utseende, till mörkare i hud och hår. Finns några trådar om AVA Riga, AVA St. Petersburg och EGV Riga som diskuterar dessa.

Spanien och vissa av de grekiska klinikerna ligger bland de dyrare men där kan du ofta starta behandling nästan omedelbart. De har också gott rykte och är bland de som jobbat längst med ÄD inom Europa. Donatorerna är framförallt sydeuropéer med mörkare ögon och hud, vissa har även mörkhyade donatorer (sannolikt på grund av närheten till Nordafrika). Finns en tråd enbart för de som gör ÄD i Spanien.

Finland tillhör också de dyrare alternativen men är populärt bland många eftersom det då går att ansöka om ersättning från Försäkringskassan för behandlingen - detta eftersom Finland liksom Sverige (och även Island, även om det inte är så vanligt att man åker dit för ÄD) har öppen donator så att barnet vid 18 års ålder har rätt att få veta donatorns identitet. Alla andra länder har anonyma donatorer så att den möjligheten saknas. Väntetiderna för Finland ligger ofta på 6 månader eller mer, och donatorerna är nästan uteslutande skandinaver av det intryck jag fått. Finns en tråd enbart för de som gör ÄD i Finland.

• Tima68
     Annaba tack för svaret, jag har skrivit till en klinik i Aten, dem svarade direkt men det var dyrt, mellan 6000 euro till 80000 euro, AVA klinik i Riga har jag läst att dem har konsultation i Stockholm. dem är också dyra, man blir lite snårigt, vet inte var ska man vända sig. 
  • Lillan15
    Jacquelinne skrev 2013-08-30 12:00:04 följande:
    Jag har gjort 3 äggdonatiomer redan, korsdonerat & direkt donation. 4 härliga familjer har jag hjälpt till att få syskon till sina barn. Efter ett besök på KK i Linköping så sa min läkare att jag har så enormt mycket fina ägg och att jag faktiskt kan hjälpa till mer. Men var? Jag vill helst inte donera i min egna stad?!! Är det fortfarande behov efter donatorer?

Du är verkligen en fin människa. Tack för att sådana som du finns!
    Du får gärna hjälpa oss. Vi står i ÄD kö.  
  • Juliette F
    Tima68 skrev 2013-09-10 22:11:50 följande:
     Annaba tack för svaret, jag har skrivit till en klinik i Aten, dem svarade direkt men det var dyrt, mellan 6000 euro till 80000 euro, AVA klinik i Riga har jag läst att dem har konsultation i Stockholm. dem är också dyra, man blir lite snårigt, vet inte var ska man vända sig. 
    Om du är ute efter ett prisvärt alternativ kan jag rekommendera Tjeckien och sk shared donations. Där kan du till ungefär halva priset mot en full ÄD (kostar annars ca 5000 drygt i Tjeckien) få två "garanterade" färska blastocyster. Med partners sperma eller donatorsperma, där alltså två par delar på en äggskörd från en donator. En sådan shared donation med två embryor kostar 2900 euro på t ex Unica i Brno, 300 euro extra om donatorsperma används. Finns nog fler kliniker där som gör sådan delad donation. De är duktiga på Unica att matcha utseende och annat om önskas.

Om du kan tänka dig frysta donerade embryor (t ex om det finns manlig faktor med i bilden och ni även behöver donatorsperma) så erbjuder många kliniker i Tjeckien fryst embryodonation till ett ännu lägre pris. I tråden om embryodonaton finns mer info! {#emotions_dlg.flower} 
  • Juliette F
    Jacquelinne skrev 2013-08-30 12:00:04 följande:
    Jag har gjort 3 äggdonatiomer redan, korsdonerat & direkt donation. 4 härliga familjer har jag hjälpt till att få syskon till sina barn. Efter ett besök på KK i Linköping så sa min läkare att jag har så enormt mycket fina ägg och att jag faktiskt kan hjälpa till mer. Men var? Jag vill helst inte donera i min egna stad?!! Är det fortfarande behov efter donatorer?

Underbart med kvinnor som du! {#emotions_dlg.flower}
  • Tima68
    Juliette, tack för råd jag har mejlat till kliniken Unica, fick svar efter 2 dagar, det låter inte så dyrt.

jag ska åka dit så fort så möjligt, hoppas att jag lyckas.

jag har en fråga bara, är det någon som har varit i Unica, och gick behandling .......     
  • HaltaLotta

Hur har det gått för er? Funderar starkt på att donera också men men vet inte vart man ska vända sig eller hur det går till riktigt, just det här med själva donerandet?

Svar på tråden Funderar på att donera ägg...men vart?