• spelin

Tjäna mer på FP?

Hej! Vi planerar föräldraledighet och räknar på bästa alternativ. Jag studerar och min sambo heltidsarbetar. Med tanke på min låga grundnivå på FP funderar vi på att låta sambon ta ut 3 dagar/v (fre-sön). Med maxersättning 946 kr/dag skulle detta bli närmare 13 000 kr/mån (innan skatt), dvs MER än inkomstbortfallet för att arbeta 80% (ledig fre).

Kan detta verkligen stämma?? 

Dessutom undrar jag över beskattningen av föräldrapenning. Visst är den inkomstbaserad som vanlig inkomstskatt, och går efter tabell 32, dvs man kan jämka om man som jag bara har lägsta föräldrapenningen? 

• Svar på tråden Tjäna mer på FP?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om din sambo har en årsinkomst/sjukpenninggrundande inkomst som är 445 000 kr eller mer kommer hon att få maxbeloppet 946 kr/dag i föräldrapenning före skatt. Taket i år är 445 000 kr (10 prisbasbelopp).

Försäkringskassan drar den procenten i skatt som Skatteverket har satt för dig när vi betalar ut din ersättning. Om du vill jämka får du kontakta Skatteverket.
    För att sänka din skatt hos Försäkringskassan måste du skicka in beslutet du har fått från Skatteverket om sänkt skatt.

Hälsningar
    Clara, handläggare 

• spelin

Tack för snabbt svar. Men så jag inte räknat helfel, vill du vara vänlig att bekräfta att min ovanstående uträkning kan stämma i teorin? Dvs att man i teorin kan få MER av att gå ner i tid och ta FL fre-sön, än att arbeta heltid utan FL. 

• Försäkringskassan

Hej,

Om ni skulle ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå på fredag-söndag och ni har 946 kr per dag så kan det bli så att bruttobeloppet landar omkring 13 000 kr per månad innan skatt, det stämmer.

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden Tjäna mer på FP?