• Rottiss

Spädbarn gråter så fort jag lägger ner henne

Mitt spädbarn vill sova på mig hela tiden, så fort jag lägger ner henne bredvid mig, i babynestet eller spjälsängen så gråter hon hysteriskt, det är bara bröstet som duger.

Hur ska man göra när man ska på toa eller äta? Är rädd för att tappa för mycket vikt så att mjölken sinar, för jag hinner aldrig äta något..

Råd?? :/ 

• Svar på tråden Spädbarn gråter så fort jag lägger ner henne
  • tundra

Plockmat som din kille fixar kvällen innan.
    Drickyoghurt.
    Russin.

Och prova sjal! Älskar min vävda bärsjal! Den har varit obetalbar!

• Flickan och kråkan

Sjal eller ergonomisk bärsele . Och så äter man och går på toa ammandes eller med liten i famnen . Toasällskap brukar man få ha läääänge

• LinneaJosie

Ät sånt som inte är kokhett bara, man tappar rätt mycket mat på bebisar som ständigt är i famnen

• Flickan och kråkan

TS, man får till tekniken att amma och göra annat rätt snabbt. Jag har en 4- och 5-åring också (förutom vår två-månaders) och gör det mesta medan jag ammar: lagar mat, borstar de storas tänder, ställer in cyklar i förrådet, gräver i sandlådan, lämnar barn i förskoleklass . Men skaffa sjal eller ergonomisk bärsele så liten sover lite längre pass så får du lättare att göra annat "i fred" under dagen.

• Rottiss

Har hört att anknytningen kan bli dålig ifall man låter bebisen skrika, så jag vet inte hur jag ens ska ta mig till köket och fixa nåt att äta utan att hon ska bli ledsen och arg

• Flickan och kråkan
    Rottiss skrev 2013-08-30 14:14:34 följande:
    Har hört att anknytningen kan bli dålig ifall man låter bebisen skrika, så jag vet inte hur jag ens ska ta mig till köket och fixa nåt att äta utan att hon ska bli ledsen och arg
    Sjal/bärsele. Om du tycker att det är jobbigt att laga mat med bebis i famnen så förbered lunch dagen innan så att det bara är att värma .
  • MariaaG

Ett tips är att somna henne inlindad i en filt, sedan lägger du ner henne som ett färdigt litet paket. Blir inte lika stora förändringar i doft och temperatur då. Annars är ju som sagt sele ett hett tips.

• Valkyria75

Försök hitta saker du tycker om att äta som inte kräver så mycket förberedelser. De första månaderna levde jag på färdiga köttbullar och prinskorvar som jag hade i öppna förpackningar i kylskåpet så att jag bara kunde öppna dörren med en hand och ta vad jag ville medan jag hade bebisen i famnen :)
    Jag tyckte också att det var väldigt stressande och hade svårt att hinna med att kissa och duscha och sånt. Men på något sätt så hittar man sina egna rutiner som får vardagen att på nåt sätt gå ihop (även om det är knappt). Och en dag så är det plötsligt bättre :)
    Jag använd också bärsele som andra rekommenderat. Det fungerade inte alltid, men de gånger det gick bra så var det en fröjd att ha två händer fria en stund...
    Prova dig fram, se till att få massor med hjälp när din man kommer hem (eller om du har någon annan som kan komma då och då på dagarna), be om hjälp, både till att slappna av lite (även ett ensamt bad på bara 10 min tyckte jag gjorde underverk t.ex.) och att t.ex. förbereda plockmat att ha i kylen till nästa dag, och håll fast vid tanken att det kan bara bli bättre :)
    Lycka till!

Svar på tråden Spädbarn gråter så fort jag lägger ner henne