• Anonym (blank)

En himla dum fråga

Haj! 
    Det här kommer låta udda men jag måste ha hjälp med en grej och jag hoppas nån har ett tips :)
    Har en jacka med väldigt blanka dragkedjor. Hatar det! Finns det nått sätt alls att solka ner dom lite. De skiner i silver och det är sååå fult! 

Hjälp :) 

• Svar på tråden En himla dum fråga
  • 123

Matta ner dem med sandpapper eller nagelfil kanske?

• Anonym (Ester)

Byt dragkedjan hos skomakaren?

• Anonym (blank)

Det är en skinnjacka med fyra dragkedjor så lämna in den och byta blir nog dyrare än vad kostade. 

123 skrev 2013-08-30 22:17:42 följande:
    Matta ner dem med sandpapper eller nagelfil kanske?
    Bra ide! Ska jag testa.

Tänka man kanske kunde måla dom på nått sätt, med en svamp eller nått? Nån som vet+ Kan man måla metall?

• Anonym (Ester)

Hos min skomakare kostar det 50kr/dragkedja - ja, och så får du ju köpa dragkedjor och ha med dig. Kanske går att få mängdrabatt när det är 4st som ska bytas

• 123
    Anonym (blank) skrev 2013-08-30 22:29:24 följande:
    Det är en skinnjacka med fyra dragkedjor så lämna in den och byta blir nog dyrare än vad kostade. 

Bra ide! Ska jag testa.

Tänka man kanske kunde måla dom på nått sätt, med en svamp eller nått? Nån som vet+ Kan man måla metall?

Ja, det går att måla på metall fast då bör du först grunda med en grundfärg för optimal vidhäftning och sen stryka med ett lack ovanpå grunden.
    Nackdelen är att det förmodligen "bygger" och påverkar funktionen negativt (trög dragkedja eller i värsta fall obrukbar). En annan risk med det är att färgen kanske skavs av efter några drag och sätter igen själva låset. Kan också se skabbigt ut.
    Kanske bättre att försöka "solka ner" blänket med en permanent marker-penna om du inte lyckas matta ytan med slipning? 
  • Anonym (blank)
    Anonym (Ester) skrev 2013-08-30 22:36:51 följande:
    Hos min skomakare kostar det 50kr/dragkedja - ja, och så får du ju köpa dragkedjor och ha med dig. Kanske går att få mängdrabatt när det är 4st som ska bytas
    Det brukar vara dyrare i skinn, eller? Ivf här.
    123 skrev 2013-08-30 22:40:15 följande:

Ja, det går att måla på metall fast då bör du först grunda med en grundfärg för optimal vidhäftning och sen stryka med ett lack ovanpå grunden.
    Nackdelen är att det förmodligen "bygger" och påverkar funktionen negativt (trög dragkedja eller i värsta fall obrukbar). En annan risk med det är att färgen kanske skavs av efter några drag och sätter igen själva låset. Kan också se skabbigt ut.
    Kanske bättre att försöka "solka ner" blänket med en permanent marker-penna om du inte lyckas matta ytan med slipning? 
    Ja, sant. Iofs så användes inte dragkedjorna men det har du rätt i. 
    Ska faktiskt testa att matta med slip papper och rota bland killens pennor. Tack! 

• Orcha

Man kan byta ut saker man inte gillar också.
    Testa bytessidor på fb eller andra ställen...

Make love, not english quotes...
  • Anonym (blank)
    Orcha skrev 2013-08-30 22:53:41 följande:
    Man kan byta ut saker man inte gillar också.
    Testa bytessidor på fb eller andra ställen...
    Fast jag gillar ju jackan i sig, har sytt om den lite själv. Det är bara att kedjorna är lite väl blanka och ge mig på att byta själv pallar jag inte.
  • Anonym (anna)

Måla dom med svart spritpenna

• Orcha
    Anonym (blank) skrev 2013-08-30 23:03:35 följande:
    Fast jag gillar ju jackan i sig, har sytt om den lite själv. Det är bara att kedjorna är lite väl blanka och ge mig på att byta själv pallar jag inte.
    Solbrillor?
    Make love, not english quotes...
  • Anonym (blank)
    Orcha skrev 2013-08-30 23:10:28 följande:
    Solbrillor?
    Haha! 
Svar på tråden En himla dum fråga