• Naura

Napp eller flaska?

Hej,

Min dotter är precis 3 dygn och några timmar just nu. Hon suger mycket och gärna, men kanske inte så effektivt. Blir som inte mätt eller nöjd även om hon får ha bröstet i 2 timmar. Somnar ju emellanåt givetvis, men jag försöker väcka henne och hålla henne vaken så gott det går. Och även om hon "somnar" så släpper hon inte bröstet, utan fortsätter snutta. Tar jag bort det från henne vaknar hon direkt och letar efter det. Till slut måste ju jag oxå upp och äta, gå på toa, eller göra nåt annat (är hemma, ej på BB) så jag måste ge upp matandet och har gett henne lite ersättning istället. Då äter hon 40ml i ett svep sen är hon hel nöjd.

Funderar på att ge henne napp för att stilla det där snutt-behovet, så kanske hon äter bättre vid bröstet, eller om jag ska fortsätta låta henne snutta så att hon stimulerar mjölkproduktionen och istället fortsätta fylla på med ersättning ett par dagar om hon inte blir mätt.

Målet är att helamma, hoppas mjölken kommer igång ordentligt snart....

Har ni några tips?

*Dotter 110413* *Dotter 130827*
  • Svar på tråden Napp eller flaska?
  • Lena

Låt bebisen bli en vecka innan du ger napp så mjölken verkligen kommer igång, det kan ta så länge.

• Flickan och kråkan

Men det är ju så det ska vara. Så nyfödda bebisar ska amma mer eller mindre konstant de första dygnen eftersom det är så mjölkproduktionen kommer igång. Om ditt barn bara är 3 dygn och det är ditt första barn så har troligtvis inte mjölken runnit till ännu? Ger du ersättning så får det motsatt effekt. Hon ammar mindre och din kropp tror inte att den behöver producera så mycket. Vill du helamma så skulle jag varken ge flaska eller napp innan mjölkproduktionen är igång och stabiliserat sig. De första tre dygnen brukar kallas just amningsdygn.

• malzac
    Flickan och kråkan skrev 2013-08-30 23:04:39 följande:
    Men det är ju så det ska vara. Så nyfödda bebisar ska amma mer eller mindre konstant de första dygnen eftersom det är så mjölkproduktionen kommer igång. Om ditt barn bara är 3 dygn och det är ditt första barn så har troligtvis inte mjölken runnit till ännu? Ger du ersättning så får det motsatt effekt. Hon ammar mindre och din kropp tror inte att den behöver producera så mycket. Vill du helamma så skulle jag varken ge flaska eller napp innan mjölkproduktionen är igång och stabiliserat sig. De första tre dygnen brukar kallas just amningsdygn.

• Naura

Idag har jag varit envis. Ammat 5timmar med endast toapauser mellan 6-11 på fm. Sen sov hon till strax efter 16, och har ammat nästan hela tiden sen hon vakna. Hon äter, snuttar och tröstar sig med brösten.

Vårtorna är ömma ömma ömma, men inte såriga, och det kommer hela tiden mjölk när jag handmjölkar. Hoppas produktionen kommer igång ordentligt nu.

• malzac

Det låter jättebra! Kom bara ihåg att äta lite också. Och det kommer inte att vara så här hela tiden, utan bara ett litet tag nu i början (och några tillväxtperioder senare).

Förresten, har du ingen där som kan serva dig nu i början?

• Litet My

Låter jättebra TS, och det blir bättre med tiden, bebisen äter kortare stunder och det blir mer "rutin" på ätandet efter ett tag, början är dock lite jobbig. Undrar också om du inte har någon som kan serva dig lite med mat och dyl

• Naura

Jodå pappa är hemma och jag fick äta frukost i sängen medan jag ammade. Hann äta både lunch och middag medan hon sov på dagen och nyss ätit kvällsmackor medan hon var hos pappa. Han fixar all mat mm, jag behöver bara äta, gå på toa, duscha och sånt. Men det måste ju oxå göras.

Nu är hon nöjd igen. Får se hur det går inatt.

Har en dotter sen tidigare, men hon flaskmatades första 10 dagarna pga att jag blev sjuk efter förlossningen. Pumpade sen igång brösten och kunde sen helamma henne. Så har inte nån erfarenhet av detta konstanta sugande från förra gången, då åt hon redan mer regelbundet när vi gick över till amning.

Svar på tråden Napp eller flaska?