• Tjejen9001

ska köpa systemkamera, tips mottages gärna.

Jag och sambon är sugna på att köpa en systemkamera. Men ingen av oss har haft någon innan så jag mottager gärna tips från er som har och kan lite om det.

• Svar på tråden ska köpa systemkamera, tips mottages gärna.
  • Tyson

Vilken prisklass vill ni ha? Mitt tips är att gå till en butik för att känna vilken kamera ni tycker känns bäst. De stora tillverkarna Canon och Nikon gör båda utmärkta kameror och har bra utbud på objektiv och övriga tillbehör. Själv har jag en Canon och är väldigt nöjd med den.

• Tjejen9001

Max 8000. Får ta och göra det. Grejen är att varken jag eller sambon har testat en systemkamera utan bara sett hur fina bilder det blir. Så vi vet ju ingenting typ förutom att canon eller nikon är dom ledande märkerna typ.

• Jonsson92

Värt att tänka på, bara för man har en systemkamera så blir inte bilderna automatiskt bra.

Det handlar om den som står bakom kameran..

Mitt tips är att inte köpa ingångsmodellerna utan gå upp ert steg.

• Tjejen9001

Nej det är klart. Vilka är det då? Så man vet lite vilka man ska kolla efter.

• Barnlangtan

Har ni tänkt lära er kamerans funktioner eller bara fotografera i "Auto"-läget? För fotar man bara i Auto kan man lika gärna skaffa en vanlig digitalkamera. Bilderna blir inte bättre bara för att man har en systemkamera.

Om ni verkligen vill lära er fotografera, satsa då även på ett bra objektiv! Personligen tycker jag inte kitobjektiven är något att hurra över, satsa istället på ett fast objektiv. Ett vanligt 50 mm objektiv eller där omkring är väldigt bra att utgå ifrån. Efter hand märker man om man är i behov av något annat.

När jag började med fotografering köpte jag ett 50 mm objektiv som jag använder till det mesta, sedan märkte jag efter hand att jag behövde ett vidvinkelobjektiv - som jag då även köpte.

Kom ihåg! Köper ni en kamera i "amatörklassen" är det för det mesta crop sensor format, medan proffskamerorna är i fullformat. Detta har betydelse då man köper objektiv. Ett 50 mm objektiv på en crop sensor kamera motsvarar ungefär 80 mm på en fullformatskamera.

Lycka till!

Svar på tråden ska köpa systemkamera, tips mottages gärna.