• Fridakarlsson

Ang föräldradagar innan bebis kommit

Hejsan! Jag har bf den 7/9 och har från och ned den 8/9 sökt föräldradagar hos er. Vill bara höra att det är okej att göra, säg att barnet skulle komma senare... Kan jag fortfarande få dagar utbetalda fr.o.m. 8/9? Jag undrar även om föräldradagarna betala ut för den månad man sökt för? Om jag sökt från 8 september får jag då dessa utbetalda i slutet av september eller är det först i slutet av nästa månad jag får septembers föräldradagar utbetalda? Tack på förhand!

• Svar på tråden Ang föräldradagar innan bebis kommit
  • Försäkringskassan

Hej,

Som blivande mamma har du rätt att börja ta ut föräldrapenning upp till 60 dagar innan barnets beräknade födelse. Om barnet kommer senare än beräknat födelsedatum förändrar inget. Så du behöver inte göra någon ändring om du önskar ersättning från den 9:e september.  Vårt serviceåtagande är att från det att vi har ditt kompletta ärende ska ersättning inte dröja mer än 30 dagar. Våra utbetalningsperioder går från den 21:a -20:e månaden efter. Så för dig innebär det att om din ansökan kommit in i tid för att utbetalning i september ska kunna ske kommer din ersättning vara för alla dagar du söker om i perioden 9 -20 september och i oktober för alla dagar som infaller mellan den 21: september-20:e oktober.

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden Ang föräldradagar innan bebis kommit