• LisaNi

Tips kring maten

Vi har vissa problem kring maten. Ganska ofta vill dottern (drygt 1,5 år) inte ens smaka (skakar bara på huvudet), men om vi matar henne med en sked (ibland med visst tvång) kan hon komma på att hon var hungrig och äta jättefint. Samma kan det vara mitt i måltiden, dvs hon vill inte ha mer, men efter att hon trugats i lite till äter hon gladeligen resten. Ibland leder dock matandet/trugandet till att hon blir jättearg och kastar tallriken i golvet (vilket vi har som absolut inte tillåtet beteende och då får man gå från bordet).

1. När man läser olika råd om matning står det att man inte skall mata och aldrig truga, men ibland verkar det som hon behöver en liten "knuff" för att inse att hon faktiskt vill ha maten? Det svåra är ju att det ibland istället blir katastrof och matkastning. Hur gör ni andra med detta?Är det bättre att aldrig mata/truga och då gå miste om de gånger hon då äter och undvika bråket och den tråkiga avslutningen på måltiden?

2. Vi erbjuder oftast frukt efter maten, vilket hon alltid vill ha. Jag ser detta som en sorts efterrätt, vilket man skall erbjuda oavsett hur maten ätits, och inte bara som en belöning. Min man tycker dock inte hon skall få frukt om hon inte ätit "bra". Han tycker då frukten blir en alternativ rätt och eftersom hon vet att hon får frukt ett skäl för henne att vägra maten. Några tankar kring detta?

• Svar på tråden Tips kring maten
  • Nyfiken gul

börjar med nr 2. Här håller jag med din man faktiskt.

Dels av anledningen till att man vänjer barnen vid efterrätt även om det så bara är en frukt, man måste inte alltid ha något efter maten. Man äter tills man är mätt. Sen är det slut.  Får man i sig en hel frukt efteråt känns det för mig i alla fall att man gott kunnat äta mer mat istället.  Frukt/efterrätt är inte mat.

Frukten kan man istället erbjuda som mellanmål eller kvällsfika - men inte alltid som en efterrätt.  Jag tänker också att man kör in barnet på dåliga vanor.  En dag kanske inte frukten räcker utan hon fått smak på bulle eller kanske får riktig efterrätt. Hur blir det då?  Ska man säga nej till glass men ja till ett äpple - båda är ju efterätt? Och när ska barnet i  så fall få äta glass efter maten?   Efter att ha ätit upp frukten också?

Och ja håller även med om att dåliga matvanor inte blir bättre av att få in vanan med efterrätt.  Är hon hungrig ska hon äta mat, inte krångla och ändå få i sig en frukt.   Maten är prioriteringen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Tips kring maten