• En blå giraff

    Samsovning länge?

    MIn yngsta son är nu 2 år 2 mån och han har aldrig somnat eller sovit i egen säng utan bara mellan oss. Äldsta sonen samsov vi inte alls med på det här viset för han blev orolig av det och vi kunde inte sova. Men lilla sover så bra hos oss och vi sover bra. Jag ser ingen anledning att sluta då... Jag vet att det inte är så länge att samsova 2 år egentligen, men i vår omgivning är det ingen annan som gör så. Har fått en del undrande kommentarer. Någon mer som samsovit länge. Hur blir det sen? Brukar barnen själv ha önskemål om egen säng framåt skolåldern eller hur gör man? Kan tillägga att lilla pojken har en barnsäng som står i vårt sovrum men den vill han absolut inte ligga i (och jag har väl inte propsat så mycket på det heller).

  • Svar på tråden Samsovning länge?
  • Majsan70

    Vi samsov med dottern tills hon var en bit över 5 år. Då talade hon om att hon ville ha eget rum. Idag är hon 10 år och kommer fortfarande till oss bara för att det är mysigt. Däremellan sov hon i sin säng i sitt rum.

  • Sisisisi

    Min son var 2,5 år när han berättade för oss han blivit stor nu och ville sova i egen säng i eget rum. Men han ville ändå att vi låg bredvid tills han somnat och han bytte säng varje natt tills han var runt sex år.


    Keep your child rear facing for as long as possible!

  • Mercurialis

    Vårt första barn sov i egen säng tills han var knappt 2,5 år. Därefter började han sova mer och mer hos oss. Det började med att han kom in under natten och så småningom somnade han och sov hela nätterna hos oss. När han var omkring 5 år började han självmant välja att gå och lägga sig i sin egen säng vissa kvällar. Nu är han 6,5 år och sover nästan alltid i sin egen säng.

    Andra barnet är 3,5 år och har sovit i vår säng sedan han var omkring 1 år. Han är inte alls intresserad av att sova i sin egen säng än. 


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Heisan

    Mina ungar har flyttat in i eget rum o egen säng när de varit runt 9/10 år. Så nu är det bara jag o min 7-åring som sover tillsammans. Men ett tag var vi 5 st i sängen... 


    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • En blå giraff

    Ja jag tror ju inte heller min son kommer att vilja sova med oss alltid. Han kommer ju att vilja sova i egen säng. Men så länge alla sover bra så ser jag ingen anledning att tjata eller forcera det. Jag sov själv mycket hos mina föräldrar en bit upp i lågstadieåldern.

Svar på tråden Samsovning länge?