• mamman64

hög röst på 5 åring

Jag har en son på 5 år som alltid pratar så högt med gäll röst så både familjen och andra okända är less. 
    Det hjälper inte att säg till honom att sänka volymen och i längden är det väldigt tröttsamt.

Jag tar gärna emot tips från andra på hur jag skall stävja detta som inte alls är sånt litet problem som man kan tro. 

• Svar på tråden hög röst på 5 åring
  • mamman64
    Pojkmamma2 skrev 2013-08-31 14:38:24 följande:
    Har han gjort hörseltest? Kanske har en hörsel skada som gör det?
    Han hör perfekt....enligt 5 års kontrollen på BVC
  • Jkpg Deluxe

Vår son är likadan, så jag förstår om du är less!! Men vår son är bara 3,5 år...och så vitt vi vet (provat att t.ex. viska något väldigt tyst och se om han hör) så är det inget fel på hörseln...!

Man blir såå trött i huvudet ju, och på sig själv...som tjatar utan att det hjälper! :(

ska se vad du får för svar... :) 

• Gryntroll

Vi har samma problem med vår äldsta, när jag pratade med bvc om det strax efter 3-årkollen tipsade hon om att experimrntera med gösten. Typ "Hör du vad HÖGT jag pratar nu" och "hör du hur tyyyyyst" jag pratar"... för att sedan leka med olika lägen på tösten. Samt prata om att det är viktigt att kunna behärska rösten när man har sån stark röst.

Ja det låter ju lätt så vi har testat till och från och nu verkar det som om dottern tänker på det själv ibland, för hon säger "nu pratar jag inte högt" och "nu pratar jag lagom, eller hur". Vilket vi så klart berömmer och uppmärksammar som något superbra. (Självklart försöker vi tänka på att uppmärksamma normsl samtalston ävrn annars)

• www spirituellvagledning se

Tror man ska vara lite försiktig med att påtala ofta angående rösten. Så barnet inte känner sig avvisat. Att experimentera med rösten tror jag är bra som Gryntroll skrev.

• Sous

Jag minns att jag alltid kände mig väldigt avvisad när jag som barn ivrigt skulle berätta något och blev avbruten med: Du måste inte skrika! eller dylikt. Jag tror också på att leka med olika tonlägen och vara noga med att prata lugnt och lågt själva.

• mamman64
    Gryntroll skrev 2013-09-01 20:13:33 följande:
    Vi har samma problem med vår äldsta, när jag pratade med bvc om det strax efter 3-årkollen tipsade hon om att experimrntera med gösten. Typ "Hör du vad HÖGT jag pratar nu" och "hör du hur tyyyyyst" jag pratar"... för att sedan leka med olika lägen på tösten. Samt prata om att det är viktigt att kunna behärska rösten när man har sån stark röst.

Ja det låter ju lätt så vi har testat till och från och nu verkar det som om dottern tänker på det själv ibland, för hon säger "nu pratar jag inte högt" och "nu pratar jag lagom, eller hur". Vilket vi så klart berömmer och uppmärksammar som något superbra. (Självklart försöker vi tänka på att uppmärksamma normsl samtalston ävrn annars)
    Det låter bra. Jag ska testa det. Ibland när han pratar så högt och gällt så brukar jag låta som honom för att sedan prata "normalt" så att han ska höra skillnaden. Jag brukar även visa med handen att sänka rösten.

Vet inte om det är bra att göra så för vill heller inte stressa honom så det blir inte så ofta.

Men ska testa tipset här....tack

Svar på tråden hög röst på 5 åring