• Anonym (13år&undrar)

Åldersgräns för att beställa hem från internet?

Det är så att jag är tretton och jag skall få ett bankkort. Mina föräldrar ska fixa antingen ''frikortet'' eller ''maestro'' från handelsbanken.
    Jag bor på ett ställe där det inte är särskilt mycket affärer m.m och därför vill jag ha möjligheten att kunna beställa hem själv.
    Får man med maestro beställa hem saker själv utan att föräldrarna behöver vara delaktiga i det? (De får ju absolut veta om det men jag menar att de ska slippa beställa eller hämta ut m.m). Får man med frikortet beställla hem saker själv? Krävs det någon sorts legitimation till detta? Pass eller ID isåfall? Tror ni att posten/affären jag hämtar paketet (om det går att beställa) från kommer neka mig till att hämta ut paketet pågrund av min ålder?
    Om man inte får det med någon av dessa - får man beställa hem med postförskott vid min ålder? Kommer jag nekas att hämta ut från affären i såfall? Behöver jag pass eller ID?

Tack på förhand. Hoppas ni kan svara på min fråga istället för att ställa onödiga frågor :) 

PS. Ursäktar ifall det här är i fel grupp av forumet men jag vill vara anonym! 

• Svar på tråden Åldersgräns för att beställa hem från internet?
  • SpanskaFlugan

Tyvärr är det väldigt svårt att beställa hem från nätet med just Maestro kortet. Inga ställen jag sett tar Maestro.

• Whitetrash86

Det krävs väl visa kort för att beställa från nätet? Har inte sett något ställe som tar meastro på flera år.

• Mineralvatten

har inte heller sett något som tar maestro på flera år och ja det krävs id-kort/pass för att hämta ut paket.

• Omogen citron

Du behöver ett mastercard eller VISA för att beställa på nätet och sådana kort är det 18- års gräns. Men ger du dina föräldrar pengar så kan de beställa i sitt namn med sitt kort.

Varför vill du inte att de ska få veta? Det spelar säkert ingen roll om du beställer på nätet eller köper i butik.

• Anonym (13år&undrar)

Okej. Men kan jag då beställa hem som postförskott även fast jag är 13 om jag visar pass eller id?

• Omogen citron
    Mineralvatten skrev 2013-08-31 17:34:31 följande:
    har inte heller sett något som tar maestro på flera år och ja det krävs id-kort/pass för att hämta ut paket.

Det är olika om det behövs eller inte. Jag beställer rätt mycket på nätet och hälften av köpen kräver inte legitimation då man hämtar ut.
  • Anonym (13år&undrar)

De får absolut veta, men det jag tycker är jobbigt är att de måste beställa eller så eftersom de skjuter upp det i flera veckor och säger ''men vi gör det imorgon jag orkar inte, jag är trött'', men så blir det inte imorgon i alla fall..

• MLB
    Anonym (13år&undrar) skrev 2013-08-31 17:42:54 följande:
    De får absolut veta, men det jag tycker är jobbigt är att de måste beställa eller så eftersom de skjuter upp det i flera veckor och säger ''men vi gör det imorgon jag orkar inte, jag är trött'', men så blir det inte imorgon i alla fall..
    Gor som jag gjorde, fyll i allt (kortuppgifterna ska normalt till sist), sen satter du pengar i handen och sager att du fyllt i och behover hjalp att slutfora bestallningen.
  • Mineralvatten
    Omogen citron skrev 2013-08-31 17:41:28 följande:

Det är olika om det behövs eller inte. Jag beställer rätt mycket på nätet och hälften av köpen kräver inte legitimation då man hämtar ut.
    det krävs leg om det man beställer skickas som paket, men inte om det skickas som brev.
  • Omogen citron
    Mineralvatten skrev 2013-08-31 18:07:20 följande:
    det krävs leg om det man beställer skickas som paket, men inte om det skickas som brev.

Väldigt mycket skickas som brev, oftast skickas det som brev om det väger under två kilo.
  • Tirem

Ska man inte vara man över 18 år vid köp över internet? Du ingår ett avtal när du genomför ett köp och som barn får man inte ingå avtal.

Svar på tråden Åldersgräns för att beställa hem från internet?