• Linnea77

Ni som jobbar inom psykiatrin!

Jag är väldigt tidigt gången gravid, v 7-8. Jag jobbar inom akutpsykiatrin. Tycker redan det är obehagligt med riskerna för bebisen. Hur har ni andra gjort? Har ni fått hjälp med omplacering av er chef? Min arbetsplats ändras ständigt, det kan vara stökigt o hotfullt flera gånger i veckan. Jag som sjuksköterska är ju den som sköter medicineringen i dessa fall o det är ju i dessa fall som risken är störst att det händer något. Är annars helt trygg med mitt arbete men har sedan jag äntligen blivit gravid efter lång tid blivit riktigt orolig hur det skall gå!? Hur o vad har ni gjort? Vad har man för rättigheter? Helst vill man ju inte säga ngt än då det är tidigt men är som sagt redan obekväm då jag bara igår var i en tumult situation.

• Svar på tråden Ni som jobbar inom psykiatrin!
  • Tezz01

Jag jobbar som skötare inom privat psykiatrin på ett Hvb- hem.

Jag blev avstängd från mitt arbete när jag var i vecka 15 på grund av risker i arbetet och dom inte kunde omplacera mig.

Fick då gravidpeng fram till 2 veckor innan sonen beräknades födas.

Så ta upp det med chefen

• Linnea77

Okey tack för ditt svar. Skönt att du fick gå hem. Jag tror nog att det går inte min chef med på. Någon annan som fått någon form av omplacering? Vart flyttades ni då?

• Linnea77

Tack för era svar, få se vad som händer med mig. När berättade ni på jobbet?

• Gladskit
    Linnea77 skrev 2013-09-01 12:26:05 följande:
    Okey tack för ditt svar. Skönt att du fick gå hem. Jag tror nog att det går inte min chef med på. Någon annan som fått någon form av omplacering? Vart flyttades ni då?

Chefen har inte direkt något val, det finns regler för sånt. Utan chefen har ett ansvar för att se om det går att omplacera, om det inte går så finns det särskilda regler som berättigar till gravidpenning hos F-kassan. Det gäller även tex. flygvärdinnor som inte får flyga efter vissa veckor, yrkesgrupper som kan vara utsatta för strålning mfl.
  • aldrigmer