• Linnea77

Ni som jobbar inom psykiatrin!

Jag är väldigt tidigt gången gravid, v 7-8. Jag jobbar inom akutpsykiatrin. Tycker redan det är obehagligt med riskerna för bebisen. Hur har ni andra gjort? Har ni fått hjälp med omplacering av er chef? Min arbetsplats ändras ständigt, det kan vara stökigt o hotfullt flera gånger i veckan. Jag som sjuksköterska är ju den som sköter medicineringen i dessa fall o det är ju i dessa fall som risken är störst att det händer något. Är annars helt trygg med mitt arbete men har sedan jag äntligen blivit gravid efter lång tid blivit riktigt orolig hur det skall gå!? Hur o vad har ni gjort? Vad har man för rättigheter? Helst vill man ju inte säga ngt än då det är tidigt men är som sagt redan obekväm då jag bara igår var i en tumult situation.

• Svar på tråden Ni som jobbar inom psykiatrin!
  • Tezz01

Jag jobbar som skötare inom privat psykiatrin på ett Hvb- hem.

Jag blev avstängd från mitt arbete när jag var i vecka 15 på grund av risker i arbetet och dom inte kunde omplacera mig.

Fick då gravidpeng fram till 2 veckor innan sonen beräknades födas.

Så ta upp det med chefen

• Linnea77

Okey tack för ditt svar. Skönt att du fick gå hem. Jag tror nog att det går inte min chef med på. Någon annan som fått någon form av omplacering? Vart flyttades ni då?

• Linnea77

Tack för era svar, få se vad som händer med mig. När berättade ni på jobbet?

• Gladskit
    Linnea77 skrev 2013-09-01 12:26:05 följande:
    Okey tack för ditt svar. Skönt att du fick gå hem. Jag tror nog att det går inte min chef med på. Någon annan som fått någon form av omplacering? Vart flyttades ni då?

Chefen har inte direkt något val, det finns regler för sånt. Utan chefen har ett ansvar för att se om det går att omplacera, om det inte går så finns det särskilda regler som berättigar till gravidpenning hos F-kassan. Det gäller även tex. flygvärdinnor som inte får flyga efter vissa veckor, yrkesgrupper som kan vara utsatta för strålning mfl.
  • aldrigmer

Mina gravida kollegor har fått havandeskapspenning "då det börjat synas" vilket ju varierar en aning från person till person. Vid riskabel medicindelning går vi alltid två - eller fler om det behövs. Ibland går en skötare med god kontakt med patienten dit med medicinen.

Jag jobbar på akutpsykiatrisk avdelning med direktintag.

• kakabus

Favoritar denna då jag är i samma sits. Ssk just nu på akutintag psyk men ska börja på avd för dömda och särskilt vårdkrävande.

Har vid tidigare grav jobbat inom äldrevården som ssk och då fått vanlig hp 2 mån innan. Funderar hur det ska bli nu...

• Furstinna

Jag jobbade heltid fram till vecka 32 på en allmänpsykiatrisk avdelning utan problem. Blev hotad vid ett tillfälle men den patienten blev utskriven i samma stund det hände annars var det inga problem. Jag sprang givetvis inte på några larm eller gick in fysiskt för att hindra patienter.

• Furstinna

Fast jag måste ändå tillägga att detta var över sex år sedan och då hade man inte börjat slakta vården. Idag har vi tre avdelningar mindre vilket resulterat i betydligt mer vårdkrävande patienter så i dagsläget hade jag inte gått med på att jobba på någon avdelning.

• Linnea77
    Furstinna skrev 2013-10-05 20:49:25 följande:
    Jag jobbade heltid fram till vecka 32 på en allmänpsykiatrisk avdelning utan problem. Blev hotad vid ett tillfälle men den patienten blev utskriven i samma stund det hände annars var det inga problem. Jag sprang givetvis inte på några larm eller gick in fysiskt för att hindra patienter.

Hos oss kan stol o bord flyga med jämna mellanrum. Är ju på en akutavdelning. Känns inte alla kul faktiskt
  • kakabus
    Linnea77 skrev 2013-10-05 20:53:54 följande:

Hos oss kan stol o bord flyga med jämna mellanrum. Är ju på en akutavdelning. Känns inte alla kul faktiskt

samma på min arbetsplats och än värre dit jag ska snart, känns väldigt otryggt. Jag kan tänka mig "pappersgöra" och vistas mindre på golvet.
  • Linnea77
    kakabus skrev 2013-10-05 21:14:15 följande:
    samma på min arbetsplats och än värre dit jag ska snart, känns väldigt otryggt. Jag kan tänka mig "pappersgöra" och vistas mindre på golvet.

Jag med!! El ngn form av telefonansvarig el liknande! Blev riktigt rädd sist jag jobbade. Är aldrig det annars. Men nu finns liksom ett litet liv i magen!!
  • Furstinna
    Linnea77 skrev 2013-10-05 20:53:54 följande:

Akutavdelning här också. Det ser väl ut så här nu också men för några år sedan var det inte så illa.
  • Lavskrikan

Tanken var för mig att göra ett år inom slutenvård/beroendevård från i vår, nu blev det bäs i stället så jag ska jobba 3 mån där innan BF. Då har min chef hjälpt till och sagt ifrån så att jag ska jobba inom beroendevården först, och inga nattjourer. Detta blir alltså i 7-9 månaden. Hade annars kunnat hamna på akutpsykavdelning samt få ganska jourtungt under denna tid.
    Att det dock från annat chefshåll anses helt okej att gå 25 timmars arbetspass på bl.a akutmottagning med fullständigt blandat klientel fram tills man är i tredje trimestern är ju en annan sak. Men då pratar vi inte psykvård, utan... allt.

Svar på tråden Ni som jobbar inom psykiatrin!