Dottern, snart 4, utreds, har antagligen nåt inom autismspektrum, vi misstänker också adhd...
Dottern har svårt med det sociala och kommunikation. Språkligt är hon efter sin ålder, och har svårare för att faktiskt kommunicera än att prata. D.v.s. hon har ett ok ordförråd, men grammatik och uttal är lite hur som helst och fast hon pratar mycket så har hon väldigt svårt att ta in vad andra säger.
Dottern kan inte ta instruktioner alls och är dålig på att härma. Så hon måste komma på allt själv och göra på sitt sätt. Funkar inte hennes sätt så får det vara, vilket gör att hon ligger efter på en hel del grejer, fast hon är före sin ålder motoriskt och antagligen inte har nån utvecklingsstörning egentligen. Hon förstår inte heller det här med att göra som alla andra så bra, så hon klarar t.ex. inte gemensamma samlingar och vila på dagis utan har det enskilt.
Stresskänslig, svårt för förändringar, då ökar utbrott, låsningar och hon tappar all hänsyn, flexibilitet och kontaktbarhet hon har annars. Hänger väl ihop med att hon klarar av att ta in lika mycket intryck som andra barn i sin ålder, men inte förstår sammanhanget, och har svårt att sortera och sålla intrycken. Rutiner är viktigt naturligtvis.
Det som hon kanske inte är så "utpräglat" autistiskt i är att hon inte radar, sorterar eller måste ha saker på precis ett visst sätt. Fast vi kanske är lite hemmablinda
Oftast finns det ju en anledning till ordnandet, badankorna sitter på badkarskanten för att inte bli våta, nappen ska vara på sin plats vid bordet för att inte tappas bort o.s.v. Och då tänker vi inte så mycket på det
På dagis har dottern heltidsresurs, vilket kanske är ett tecken på att hon nog inte riktigt är inom normalspektrumet