• Cadencee

Idrott i skolan, onödvändigt ont?

Jag är av den åsikten att idrott i skolan är ett onödvändigt ont. Jag tycker imte att idrott borde finnas på schemat som ett måste däremot ska det kunna vara valbart. Varför? Jo som mobboffer från 6 år till 18 års ålder och största delen har det handlat om min kropp så var det känsligt att vara med. Jag kände mig uttittad och några i klassen kommenterade hur jag utförde olika grejer. Idrott är ett ämne i skolan som kan vara väldigt utsättande för enskilda individer och jag tycker att man borde ra bort det från schemat.

Samtidigt vet jag att för en del elever är det den enda motion dom får och då är just idrottstimmen viktig i skolan. Men för mig är det viktigare att slippa den utsatta situationen faktiskt ocj därför borde man plocka bort detta ämne som obligatoriskt.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Idrott i skolan, onödvändigt ont?
  • Lena

Jag tycker att idrott ska finnas kvar men lärarna ska ha mer koll. Tex ska lag lottas fram och inte väljas. Duscharna borde ha draperier.

• Aniiee

Nej, idrotten är inte ett onödigt ont, det är ett NÖDVÄNDIGT ont. Men den behöver helt klart ses om och individanpassas. Och gemensamma omklädningsrum (gemensamma som i alla tjejer har ett och alla killa har ett) kanske funkar upp till fyran, eller så.

Skolan behöver mer resurser, helt klart...... 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Tirem

Idrott behövs alltid! Men som tidigare skrivits borde omklädningsrummen förbättrad avsevärt!

• Tuffen

Helt klart viktigt att det finns idrott i skolan. 

• Cadencee

För mog var aldrig omklädningsrummen problem utan själva utövandet och därav att jag inte tycker idrott borde vara med i skolan. Sen har jag skälv alltid rört på mig utöver skolan men just idrotten var en pina och något jag helst inte vill låta mina barn gå igenom. Jag tycker att dagens idrott är riktogt dåligt anpassat för individen. Hade idrotten varit mer anpassad hade jag kanske tyckt annorlunda.

• Lena

Ja min erfarenhet är att idrottslektionerna varierar med lärarnas intresse och inte varierar för att barnen ska kunna hitta en sport de gillar.

• Cadencee

Jag tycker det är viktigt med motion och att ha en bra hälsa så mer teori tycker jag. Att msn från tidig ålder får lära sig hur mat/motion/hälsa hör ihop och hur viktigt det ändå är.

• Rainbow Dash

Idrott i skolan är jätteviktigt. Läs om Bunkefloprojektet om hur det hjälpte pojkarna till bättre studieresultat och flickorna till bättre hälsa. Sen att det borde ses över så att det blev bättre idrott för alla tycker jag är självklart men det dummaste vore att ta bort det helt. Inget barn ska vara utsatt eller mobbat oavsett vilken lektion det gäller.

• Aniiee
    Cadencee skrev 2013-08-31 19:32:13 följande:
    För mog var aldrig omklädningsrummen problem utan själva utövandet och därav att jag inte tycker idrott borde vara med i skolan. Sen har jag skälv alltid rört på mig utöver skolan men just idrotten var en pina och något jag helst inte vill låta mina barn gå igenom. Jag tycker att dagens idrott är riktogt dåligt anpassat för individen. Hade idrotten varit mer anpassad hade jag kanske tyckt annorlunda.
    Du är absolut inte ensam om det. För tjugo år sedan var idrotten en pina för mig med. Men sen flyttade jag utomlands och helt plötsligt fick jag ägna mig åt det jag var intresserad av i idrottsväg. Svensk skola har inte råd att låta barnen göra det de är intresserade av, tyvärr.

Att ta bort skolidrotten ger en del problem så som det ser ut idag. Skolidrotten är viktig för folkhälsan, många barn kommer i kontakt med sin favoritsport just under idrotten i skolan. Utan det hade de aldrig börjat spela handboll osv eller vad det nu är. Även utan att de börjar med sport på fritiden så höjer skolidrotten elevernas hälsa. Undantagen de som mår så dåligt av idrotten att de inte kan delta i idrotten. Där behöver vi sätta in resurser. En av "mina bonusar" är extremt bollrädd och kan inte vara med när de spelar boll. Inte ens bordtennis. Hon får springa istället eller simma om någon annan klass ska till simhallen. 

Som sagt, individanpassa. Men det kostar pengar. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • kattm

Jag tycker inte att lösningen är att ta bort skolidrotten, som för många barn är den enda gången i veckan de faktiskt rör på sig, utan att aktivt arbeta mot mobbning. För lite motion är ett stort samhällsproblem som leder till ohälsa, och därför behövs idrotten i skolan. Det förbättrar även studieresultaten. Förutom idrott så borde man även satsa på de estetiska ämnena, just för att det förbättrar studieresultaten i de teoretiska ämnena och utvecklar kreativiteten hos eleverna. Det finns ju elever som mobbas i alla möjliga ämnen. Inte kan man ta bort t ex engelska för att en utsatt elev har svårt att uttala engelska och retas för det.

Skolan och samhället behöver jobba aktivt för att motverka mobbning. Däremot tycker jag att om en elev blir mobbad på t ex idrotten, så kan man försöka hitta individuella lösningar om situationen inte går att lösa för den aktuella eleven, t ex slippa övningar där alla andra står och tittar på. Själv fick jag springa en löprunda istället för att vara med på bollsporter (noll bollsinne och hade en benägenhet att stuka fingrar, vilket satte hinder för mitt musikutövande), min idrottslärare tyckte att det viktigaste var att jag ändå rörde på mig (han hade nog gett upp hoppet om resten). Så: Inte ta bort idrotten för alla, utan hitta individuella lösningar för de elever som är utsatta, och samtidigt jobba väldigt aktivt för att minska antalet utsatta elever.

TS, jag beklagar verkligen att du blev mobbad. Hoppas att du har fått stöd att bearbeta det du gick igenom och mår bra idag.

• Cadencee

I dom skolorna jag gick i skulle alla göra samma sak. Hade man som tjej mens när det var simning var det "bara att stoppa upp en tampong" (kvinnlig lärare som sa detta). Det fanns inga undantag helt enkelt. Jag förstår att det skulle bli stora problem att ta bort den men som den ser ut idag är jag hellre utan den. Jag tycker att idrott är ett mer utlämnande ämne än tex engelska (som någon annan gär nämnde). Men jag förnekar inte att ämnet är viktigt. Idrott är jätteviktigt.

Svar på tråden Idrott i skolan, onödvändigt ont?