Min man vill flytta pga utbildning, inte jag!
Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
Min man har ända sedan studenten inte vetat vad han vill göra av sitt liv och mest haft jobb "under tiden" och sedermera fastnat där. Men nu, äntligen (för hans skull), har han kommit på vad han vill utbilda sig till. Han är eld och lågor och har redan tagit tag i diverse förberedelser som utbildningen kräver. So far so good.
Problemet är att vi (min man, jag och våra två barn) bor i Stockholm, och utbildningen finns på ett enda ställe i Sverige som ligger en betydlig bit från huvudstaden. Studierna kräver heltidsundervisning och det finns ingen möjlighet till distans.
Som jag ser det har jag och barnen två alternativ:
1. Flytta med min man och lämna alla vänner, familj och förskola i Stockholm. Bosätta oss där tillsammans, jag skulle väl få plugga på distans och mina barn börja ny förskola där. Vi hade fått hitta nya vänner och lära känna den nya staden. Sen, när min man är färdig med utbildningen, skulle vi flytta upp till Stockholm igen (jag har bott utomlands och i andra städer när jag var yngre och alltid haft stark hemlängtan, så en permanent flytt är inte aktuell). Detta hade återigen inneburit att rycka barnen från den nyvunna tryggheten och börja om från ruta ett.
2. Bo kvar i Stockholm och jag skulle leva som ensamstående mamma i ett antal år med allt vad det innebär. Min man skulle naturligtvis komma upp så fort tillfälle erbjöds, men varje vardag (och förmodligen rätt så många helger) skulle jag som sagt bli ensamstående.
Jag får PANIK av båda alternativen. Jag känner mig så kluven och så ledsen; jag vill naturligtvis inte stå i vägen för min mans drömmar, samtidigt som jag verkligen inte vill leva på något av de ovanstående sätten.
Hur tänker ni omkring det här, och hur tror ni att ni hade resonerat och gjort i min situation? Jättetacksam för svar.