• Anonym (Var?)

Var ska man bo? (nära Luleå)

Vi (min man och jag och våra småbarn) funderar på att flytta till Luleå. Jag undrar var man ska bosätta sig? Vi vill inte bo i stan eller någon större stadsdel. Vi vill känna oss "på landet" med villa och stor trädgård utan insyn. Vi vill ha ganska nära till förskola och skola samt någon mataffär. Vi vill bo någonstans där vi har möjlighet att träffa nya vänner och lära känna folk i omgivningen. Vi kan tänka oss någon by utanför Luleå... men var? Det är viktigt att det är en by att det är lätt att komma in i som nyinflyttat. Vi vill också (helst) att det ska vara bussförbindelser. Är det någon med tips eller erfarenhet av var man ska eller ska inte bo?

• Svar på tråden Var ska man bo? (nära Luleå)
  • JennyLJ

Det svåra är busskommunikationen som sällan är speciellt bra i någon av byarna. Sunderbyn är nog den by som erbjuder det bästa gällande de bitar du tar upp. Om man bortser från buss så är det fint i Bensbyn, Ersnäs, Kallax och Måttsund!

• Kerubmamman

Rent spontant skulle jag säga Antnäs. Men det beror också på vad ni menar med "ganska nära" (gångavstånd, cykelavstånd, mindre än två mil?) ;)

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Var?)

Tack för ditt svar. Vi vill helst vara södra om Luleå så dina förslag låter bra. Får man fråga vilka är de finare byar? (lugnare, bra rykta, bra skolor osv) Vet du om det är lätt att komma in i byarna som inflyttat? Vi har erfarenheter av andra byar i andra delar av landet där det har varit svårt att lära känna folk om man inte är i princip född i byn! Men det kanske är lättare nära en större stad som Luleå?

• Anonym (Var?)

kerubmamman: vi tänkte inom pendelavstånd (max 2-3 mil). Kan du berätta lite om Antnäs?

• Kerubmamman

Antnäs är den enda av sörbyarna som har en riktig mataffär. Sedan finns förskola, skola (till åk 6 tror jag). Det är blandad bebyggelse, från rena villakvarter till gamla gårdar. Det byggs nytt i Antnäs också, så det är sannolikt inte svårt att "komma in" i byn eftersom det är ändå flyttar in ett antal nya familjer varje år. 
    Eftersom Antnäs ligger vid e4an finns det hyfsat många bussar att ta, men det beror också på var ni ska åka om det blir byten osv. 

Jag har ingen direkt koppling till Antnäs, men har rötter i byarna därikring.  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Sunderbybo)

Vi hade ungefär samma önskemål som ni när vi letade hus och bestämde oss tillslut för Sunderbyn. Vi trivs superbra och har nära till förskola, skola, sporthall, köpcenter (storheden), badstrand och ca 10 min till stan. Bussförbindelserna är väldigt bra pga. sjukhuset. Dessutom är det ett stort plus att många av våra vänner sedan tidigare bor här. Antnäs verkar också helt ok och de vänner jag har där trivs väldigt bra. De lärde på kort tid känna en massa nytt folk. Jag skulle dock sakna all skoteråkning, skidåkning och bad i älven om jag bodde där. Men husen är billigare i Antnäs och det är ju ett stort plus.

• Anonym (En till sunderbybo)
    Anonym (Sunderbybo) skrev 2013-08-31 21:51:52 följande:
    Vi hade ungefär samma önskemål som ni när vi letade hus och bestämde oss tillslut för Sunderbyn. Vi trivs superbra och har nära till förskola, skola, sporthall, köpcenter (storheden), badstrand och ca 10 min till stan. Bussförbindelserna är väldigt bra pga. sjukhuset. Dessutom är det ett stort plus att många av våra vänner sedan tidigare bor här. Antnäs verkar också helt ok och de vänner jag har där trivs väldigt bra. De lärde på kort tid känna en massa nytt folk. Jag skulle dock sakna all skoteråkning, skidåkning och bad i älven om jag bodde där. Men husen är billigare i Antnäs och det är ju ett stort plus.     

Jag bor också i sunderbyn! Du vet de nya husen vid sjukhuset. Jag som är ungdom tycker att sunderbyn är lite för långt bort från stan, på kvällarna när man vill åka någonstans alltså och kan bara vara borta ett litet tag. Eller om man är på fest i stan och ska hrm. Fast det åker väll nattbussar.

Sen om vi pratar om antnäs så är jag väldigt nära där. Det finns affären som heter sörbyhallen som är helt okej. Dagis, skola osv. Jag hade nog helst bott i sunderbyn av de två alternativen!
  • Anonym (Sunderbybo)
    Anonym (En till sunderbybo) skrev 2013-08-31 22:24:05 följande:

Jag bor också i sunderbyn! Du vet de nya husen vid sjukhuset. Jag som är ungdom tycker att sunderbyn är lite för långt bort från stan, på kvällarna när man vill åka någonstans alltså och kan bara vara borta ett litet tag. Eller om man är på fest i stan och ska hrm. Fast det åker väll nattbussar.

Sen om vi pratar om antnäs så är jag väldigt nära där. Det finns affären som heter sörbyhallen som är helt okej. Dagis, skola osv. Jag hade nog helst bott i sunderbyn av de två alternativen!

Ok kul med fler sunderbybor :)  Ja går man ut ofta så är det fördel att bo närmare stan. Nattbussen känns inge vidare mysig att åka. Den tar omväg via notviken/tuna osv. Jag som jobbar i stan kan ibland sakna att inte ha gångavstånd till jobbet men skulle aldrig vilja bo i stan så valet är lätt. 
  • Anonym (Var?)

Tack för alla tips! Jag känner inte till områden så bra så det är kul att höra från er som bo där! Det ska helst vara södra om stan och närhet till badplats och naturpromenader är ganska högt upp på listan. Hur är Kallax? Har kollat på kartan och det verkar ligga fint till.  Är det en fin by? Är det mycket ljud från flygplatsen? Vi vill inte bo alltför nära E4an pga ljudnivån.

Sunderbyn hade jag aldrig tänkt på, det var en bra tips, ska kika närmare på det!  Vi har småbarn så det blir inte så många utekvällar här tyvärr, så nattbussar är inte så viktig för oss, vilket verkar vara en bonus just där! 

• Anonym (Sunderbybo)
    Anonym (Var?) skrev 2013-09-01 08:50:35 följande:
    Tack för alla tips! Jag känner inte till områden så bra så det är kul att höra från er som bo där! Det ska helst vara södra om stan och närhet till badplats och naturpromenader är ganska högt upp på listan. Hur är Kallax? Har kollat på kartan och det verkar ligga fint till.  Är det en fin by? Är det mycket ljud från flygplatsen? Vi vill inte bo alltför nära E4an pga ljudnivån.

Sunderbyn hade jag aldrig tänkt på, det var en bra tips, ska kika närmare på det!  Vi har småbarn så det blir inte så många utekvällar här tyvärr, så nattbussar är inte så viktig för oss, vilket verkar vara en bonus just där! 

Vi har också småbarn varav en är nyfödd så särskilt många utekvällar de senaste 6 åren har det inte blivit. 

Kallax verkar vara superfint. Dock så vet jag inte så mycket om det områden mer än att det går dåligt med bussar och lite längre till skolan. Tror att barnen går skola i bergnäset...? Jag kan ha fel.   
    Anonym (Sunderbybo) skrev 2013-09-01 12:58:51 följande:
    Vi har också småbarn varav en är nyfödd så särskilt många utekvällar de senaste 6 åren har det inte blivit. 

Kallax verkar vara superfint. Dock så vet jag inte så mycket om det områden mer än att det går dåligt med bussar och lite längre till skolan. Tror att barnen går skola i bergnäset...? Jag kan ha fel.   

Jag tror de går skola i bergskolan, det ligger väll i bergnäset. Sunderbyn är en väldigt tyst men ändå livlig by. Jag kan ändå inte kalla det by. Min mamma jobbar på sjukhuset och det är därför vi bor här. Men det är fint här!

Sen så har vi en ö som heter grundet i sunderbyn. Man kan bada där och så.. Scouterna har sitt hus där, jag var med i scouterna förr då jag var mindre. Klassrrna i dagis/låg-, mellan- och högstadiet brukar åka dit ibland.

Ts hur går det för dig? :)

Svar på tråden Var ska man bo? (nära Luleå)