• Anonym (mor)

Fruset barn

Jag har en tvååring som är frusen av sig. Han har alltid mycket kläder på sig på förskolan och personalen tycker nog att det är för mycket och tycker säkert att jag klär mitt barn för varmt. Nu har tom mina vänner och släktingar börjat prata om det. När hans fötter är kalla, sätter vi på strumpbyxor, när hans händer är iskalla, Säter vi på en extra tröja. Ibland kommer han själv och säger att han fryser. Han gillar inte att bada när vattnet är kallt. Folk tycker att det är mitt fel, att han är van vid värme, därför fyser han. Min syster säger att hans fötter är kalla när han går barfota för att han är van vid att ha strumpor på sig. Är det verkligen mitt fel?? Finns det fler som har sådana barn? Han är smal, väger 11kg om det nu kan ha någon betydelse.. För övrigt är han en glad och frisk kille.

• Svar på tråden Fruset barn
  • Anonym (Samma här!)

Hej Ts!

Vet inte riktigt vad jag kan bidra med här, mer än att jag som vuxen känner igen mig.
    Under hela min uppväxt var jag ett barn som ständigt frös trots kläder.
    Som inte ville bada med mina syskon för att jag frös, som alltid haft mer kläder på mig än genomsnittet.
    Än idag i vuxen ålder sover jag med både filt och duntäcke sommartid för att inte frysa!
    Så nej, det behöver inte vara ditt fel. Själv fick jag veta att jag hade för låg ämnesomsättning som gjorde att min kropp arbetade för långsamt och iom det blev kallare. (Har dock alltid vägt lite, vilket inte är ett symptom för låg ämnesomsättning) Fryser inte lika lätt längre efter medicinen, men är fortfarande kallare än genomsnittet.

Är det besvärande för ditt barn så prata med en läkare kring problemet. Kan ju finnas en orsak bakom som i mitt fall, men säkerligen inget farligt alls :)

• Anonym (asså)

Det dom säger är Bullshit
    bara för att kroppen är van vid värme så betyder inte det att den blir kall och fryser hela tiden om den inte har mycket kläder på sig! kroppens system funkar inte riktigt så

snarare så kan det vara så att han har sämre blodcirkulation i händer och fötter, det är något man föds med, och för att motverka det så kan man behöva göra en del övningar för att få igång blodcirkulationen mer, i vissa fall behöver man hjälp av läkare

det kan också vara att man har ett känsligare värmesystem i kroppen, det är inte något man direkt kan göra något åt, det är bara kroppen som är så, oavsett kläder, men varför ska han då lida i onödan? låt han ha på sig så mycket kläder han vill

han kanske också är överkänslig för kyla (kan också heta att man är allergisk mot kyla) det är något riktigt, och vore tortyr att inte låta honom ha så mycket kläder på sig som han vill, då det kan göra ont, svida och bli eksem om han blir för kall

och vad är egentligen problemet? han fryser, han har mer kläder på sig, och? han är liten så, så mycket kan det väl inte störa 

• h8him

Har man lite underhudsfett så fryser man lättare än andra. Så låt honom ha varma kläder om han mår bra av det.

• Mli 014

Ullundetställ har funkat riktigt bra för mig i sen höst, vinter och tidig vår.

Jag har alltid varit frusen, och ullkläder har gjort mig friare, så att jag kan gå ut och gå i naturen, leka med barnen etc, utan att jag fryser ihjäl på två sekunder.

Det är INTE ditt fel! Vi är olika och några fryser andra kokar.

Jag älskar mina två element som hoppar ner i sängen och värmer stackars is-mamma.

• Rockelina

Känner igen mig är frusen. Låg puls/blodtryck eller vad det är man mäter. Sånt dom gör man blir yr när reser sig upp. Låt barnet vara klädd dom hen behöver.

• Anonym (ojoj)

Ja, kära nån, vilket problem.

Svar på tråden Fruset barn