• Äldre 1 Sep 10:20
    6723 visningar
    10 svar
    10
    6723

    Bra present till föräldrar&barn inför resan?

    Hej!

    Min bror och hans fru ska inom kort åka till Kina och hämta sin dotter som är 2.5 år. Vi vill gärna ge dem något fint och användbart att ta med sig när de reser och när de kommit hem. Gärna både till barnet och dem. Har ni några bra tips får ni gärna dela med er. Det får vara både dyra och billigare saker.

    Tack från en lycklig faster&farbror


  • Svar på tråden Bra present till föräldrar&barn inför resan?
  • Äldre 1 Sep 11:30
    #1

    Å grattis :) det första jag tänker till barnet är nån nalle, sen kanske en sånn bok man fyller i kort och sånt från barnets år, kanske får de nåt sånt och kan fortsätta med hur utvecklingen blir när barnet kommer. Kamera, när min syssling hämta sin lilla så skicka vi med massa engångskameror som de skulle ta massa kort med för de skulle resa runt i landet i 2 v med gruppen och sen fick de träffa "sitt" barn och efter ytterligare några veckor åka hem allihop, sen framkalla vi alla korten och gjorde collage till barnet det sista får barnet i år när den fyller 10 och han har alltid uppskattat dessa, nu samlar de pengar för att besöka landet när han blir tonåring. Så engångskameror om det finns nu förtiden.


    Min nystartade gravidblogg mystica.blogg.se
  • Äldre 1 Sep 13:07
    #2

    Hej!
    Kanske en fin docka med ett asiatiskt utseende te.x Corolle har väldigt fina. Det låter som om ni kommer att stå nära denna lilla tjej och då skulle ni ju också kunna göra  ett litet fotoalbum med bilder på er gärna tillsammans med flickans mamma och pappa. Ni skulle ju tom kunna göra  så att presenten finns med på någon bild tillsammans mer er.

     

  • Äldre 1 Sep 18:49
    #3

    Tack för jättefina idéer! Vi längtar nog nästan lika mycket som dem

  • Äldre 9 Sep 08:48
    #4

    Hej och grattis till att ha blivit faster, vi har precis kommit med en liten kille.
    Innan vi åkte så gjorde vi en pekbok till honom med bilder på oss och saker i hemmet.
    Den har varit mycket uppskattad, den har tjocka barnvänliga sidor.
    Det kanske kan vara något då kan ni ha bilder på er och saker som sen finns till barnet. Vi använde fotoklok enkelt och smidigt bara ladda ner programvaran och ladda upp bilder och egen text jag tror att vi fick boken samma vecka.
    http://fotoklok.se/pekbok eller den här http://www.lookibooki.se/

  • Äldre 19 Sep 13:28
    #5

    Jättebra idé! Tack

  • Äldre 19 Sep 16:50
    #6

    Grattis till ditt brorsbarn. Va omtänksamt att köpa något till resan. Jag skulle inte rekommendera en fotobok med er på bilderna. Föräldrarna är ju som ni vet viktigast och en bok med föräldrarna och det blivande hemmet skickade vi till vår son redan innan vi åkte. Tänk om barnet skulle tro att de kommit till fosterföräldrar och ni är de som hon ska bo hos i Sverige... Om ni vill att barnet ska ha sett er innan hemkomsten för att visa att ni är viktiga till skillnad från andra människor hon kommer att träffa i Sverige, affärsbiträden läkare etc.  så skulle jag rekommendera att nio skyp:ade ett par gånger till dem i Kina.

    Till resan skulle jag absolut ha köpt en bärbar DVD om de inte har en sån. Väl i Kina kan de köpa barnfilmer på Kinesiska att titta på både där och efter hemkomst. En trygghet för barnet att få höra kinesiska i denna främmande värld. Super bra att ha på flygen också :) Inotyolsalva till reseapoteket kanske också kan vara något om de är förstagångsföräldrar.

  • Äldre 25 Sep 18:01
    #7

    Jag gillar One World smycket på Familjesmycken. http://familjesmycken.se/smycken/one-world/ (Överhuvudtaget gillar jag smycken med som är gjorda speciellt till en person, med symboler, bokstäver, namn datum siffror etc.) Det här smycket är en världskarta, har sett det med diamanter infattade där personens barn var födda. De har också smycken för män och barn. Om mamman bär smycken kan ett fint smycke med en ingravering om barnet vara ett fint minne att ha med sig genom livet, också kul för barnet att kunna se och veta att smycket, runt mammans och barnets hals, var med redan i Kina och att det berättar deras historia.

    Om det inte är något superpraktiskt, som salvor, bärsjal eller vällingsskakare, du är ute efter kan det passa med ngt som handlar om deras möte, något som blir ett minne och en del i deras historia.

    Kanske vill du också skicka med en peng och en beställning att de ska köpa några saker i Kina som du vill ge barnet senare i livet. Ett litet djur ( det året som barnet är fött enligt det Kinesiska året)  skuret i sten, kanske? Något fint kinesiskt klädesplagg i en storlek som passar barnet först om många år. Fina födelsedagskort, skrivpenslar, hårtofsar el pynt, något som ej tar allt för stor plats i packningen. Och kanske be dem köpa några pappersdrakar. Jag vet en adopterad liten flicka som är mkt duktig på att flyga med sina vackra pappersdrakar, som hennes föräldrar köpte när de var och hämtade henne i Kina. ( saker som har en rolig funktion kan ju även vara gångbara under de perioder, som ev kommer, när man som adopterad INTE vill märka ut sig med annorlunda kläder etc.)

    Åh vad kul att köpa presenter till föräldrar och ett hett efterlängtat barn.
    Grattis till faster/farbror-skapet!!!

  • Äldre 26 Sep 12:42
    #8

    Riktigt bra present tycker jag skulle vara att köpa hemfrid städtant  och/eller linas matkasse första kaotiska månaden när man knappt känner att man har näsan över vattenytan.

    Man är rätt skör när man har ett nyfått barn och Kina är det kort vistelse tid. De har inte hunnit landa när de kommer hem. Ge dem en snorkel så de kan fokusera på sitt barn.

    Städning, handling, tänka ut mat utan att behöva få besök av så mycket välmenande vänner... det är kärlek!

  • Äldre 26 Sep 17:21
    #9
    swisch skrev 2013-09-26 12:42:51 följande:
    Riktigt bra present tycker jag skulle vara att köpa hemfrid städtant  och/eller linas matkasse första kaotiska månaden när man knappt känner att man har näsan över vattenytan.

    Man är rätt skör när man har ett nyfått barn och Kina är det kort vistelse tid. De har inte hunnit landa när de kommer hem. Ge dem en snorkel så de kan fokusera på sitt barn.

    Städning, handling, tänka ut mat utan att behöva få besök av så mycket välmenande vänner... det är kärlek!
    Vilken bra idé! Det hade jag varit jätteglad för!
  • Äldre 5 Oct 22:50
    #10

    Tusen tack för era fantastiska tips!

Svar på tråden Bra present till föräldrar&barn inför resan?