• Analoga

Dålig stil/sniket köpa presenter/julklappar second hand?

Vad tycker ni om att inhandla födelsedagspresenter/julklappar begagnat/second hand?

Har nämligen funderat lite på att köpa vissa saker second hand framöver; som t ex varför lägga flera 100 kr på ett Nintendo-spel när man kan köpa ett i bra skick för en 100-lapp....till exempel...

Nu sist fyndade jag ett par frågespel, Alga, som i nyskick kostar en bra bit över 100-lappen, för bara 25 kr stk och dessa var i mycket bra skick. Tänker nu ge dessa i födelsedagspresent till styvsonen som älskar såna spel.

Det är klart att det syns ju att det inte är sprillans nytt när omslagsplasten är borta, men är det dålig stil att ge bort saker man köpt begagnat?      

• Svar på tråden Dålig stil/sniket köpa presenter/julklappar second hand?
  • Alisa

Nej det är inte dåligt, men jag brukar inte köpa begagnat till människor jag vet inte själva köper det. En del gillar helt enkelt inte begagnat. 
    Till de jag vet själva köper, och uttrycker glädje över att inte behöva köpa nytt, köper jag gärna begagnat.  

• Mli 014

Jag gillar också second hand!

Ibland kan man hitta personliga guldkorn som inte är det där massproducerade i daglihandeln.

• enthymeme

Så länge sakerna är i bra skick och det finns en god tanke bakom tycker jag att det är helt ok. Min farmor brukar alltid köpa second hand-presenter och det är alltid kul att hon har tagit sig tid att hitta något som inte finns i de vanliga affärerna. En solkig H&M tröja som inte hade kostat mycket att köpa ny hade kanske känts lite snålt, men de exempel du nämner ser jag inga problem med :)

• Ireth81

Jag älskar retro t ex så jag hade blivit glad iofs älskar att kolla i andra handsbutiker så jag håller med de andra vet man att någon själv handlar så är det okej men sniket nej det tycker jag inte.

• Analoga

Ja det jag kan tänka mig att köpa begagnat är ju typ spel som jag nämnde i exemplet ovan och andra saker som man kan få tag i  i fint skick. Kläder köper jag nog helst nytt.  Men det viktiga är ju att det som sagt inte är trasigt utan i bra skick :)

• mammalovis

Vad man köper till sina egna barn bestämmer man ju själv och där fyndar jag gärna på barnmarknader och liknande. På så vis får hon ju mer saker som jag vill ge henne.

Däremot hade jag nog haft svårare för det som present från eller till andra, om det inte var något särskilt hon önskat sig som inte går få tag i på annat vis. Det handlar väl om att saker ska kännas fräscha helt enkelt, men är mottagaren och föräldrarna okej med det, så visst.

• Burberry

Retro-prylar till den retrointresserade - javisst

Annat: nej, känns nog lite sniket

• Natulcien

Nej, det är inte dåligt eller sniket. Det är miljövänligt, ekonomiskt och smart! Och det är ju "nytt" för den som får det. Glad

• stor grön drake

Ja.
    För mig är det ett miljömedvetet val, även om jag ibland får samma tankar som du TS. Jag försökr se till att presenter är i superskick, ofta kan man få bort fläckar o dyl från spel/leksaker bara man är försiktig.

• Elien

Egentligen ja och nej. Ja mer miljömedvetenhet e man lite duktig så kan man tom hitta inplastade filmer, böcker, leksaker nya i förpakning som ser helt nya ut osv. för en billig penning, dem kan man med bättre samvete ge till någon man annars e mer osäker på. 

Men föredrar egentligen och köpa något nytt till den man inte känner så väl. Kan ta och få begagant om det e fräscht och något jag faktiskt vill ha, vissa böcker, filmer, spel. Men jag vill inte ha 20-30 år gamla mattillbredare i födelsedagspresent dessutom två stycken ungefär lika gamla, har fått annat värre saker okej måste inte vara senaste varianten men vill känna att den e förhållandevis fräsch men det gäller leksaker med att de inte e extremt slitna tom trasiga som mitt barn fick av samma person. Och mängder av begagnade leksaker det mesta bara skräp. Va faktiskt inget mitt barn lekte med eller va intresserad av. Förutom något det behöll jag men resten har jag försökt sälja eller slängt. Då blir det inge kul och känna frustration att behöva ta hand om.

Så begagnat är helt okej om det e fräsch helt och rent och inom rimliga mängder. Och spelen som ts föreslår ovan om alla kort finns med och knappt e använt absolut det kan jag tycka e helt okej och ge bort till någon som gillar sådana spel.   

H född 091017
  • EllisBell

Till mina egna barn samt vänner och familj som gillar retro/vintage mm kan och har jag köpt 2hand tex fina kläder, mattor, möbler, böcker. Många blir ju gladare för en 50-talsklänning än en ny och hellre en välgjord gammal byrå än Ikea. Däremot hade jag aldrig köpt begagnat till någon jag inte känner så väl tex dagiskompisar. Risken finns ju att folk tror att man slagit in någon gammal grej de egna barnen tröttnat på och det känns hemskt snålt och trist.

• Mamman32

Jag var precis på en nyöppnad secondhand med jättefina saker i Danderyd mycket fanns tom lappar kvar på. Jag köpte en Hilfiger klänning som jag ska ge bort i doppresent och en supersöt Burberry kofta. Om ni ska ge bort i present kan jag tipsa om den. Danderyds Second Hand heter butiken.

• myskatt

Inte till andra har jag gjort det men mina barn får begagnat. Har tex köpt två Fisher Price leksaker och ett aktivitetsbord för 200 kr. Nypris över tusenlappen!

• skogsvitter

Nej det är inte dålig stil eller sniket så länge grejerna faktiskt är i bra skick! Att däremot ge bort ett par utslitna jeans, repiga skivor eller solblekta leksaker är ju kanske inte så kul...

Vi brukar både ge bort second hand, hemmagjorda saker och nyköpta saker. Vill nog påstå att det som varit allra mest uppskattat har varit det som vi gjort själva!! Vi försöker komma ifrån det här överkonsumtionsmönstret som finns nu för tiden så mycket som möjligt, tror nog att de allra flesta uppskattar sånt egentligen

Dessutom, skulle ett barn reagera negativt bara för att ett spel eller liknande inte var splitt nytt i förpackning skulle jag bli högst orolig för hur barnet egentligen var uppfostrat...

• Åttiotalist

Jag kan tycka att det är lite sniket men det beror nog mest på min inställning till second hand och begagnat. Det intresserar mig inte alls.

Svar på tråden Dålig stil/sniket köpa presenter/julklappar second hand?