• En struts

Pilatesboll, kan man sitta hur som helst om man sitter framför datorn med den?

Är det okej ergonomiskt om man har benen på sidan, eller ska benen vara framför bollen i 90 graders vinkel liksom? Fattar ni? Ska man sitta på ett sätt med benen? Eller kan man liksom sitta mer som att man sitter på en häst eller hur man ska säga?

• Svar på tråden Pilatesboll, kan man sitta hur som helst om man sitter framför datorn med den?
  • Mineralvatten

Jag skulle sitta med benen i 90 graders vinkel så som man sitter på en stol.

• En struts
    Mineralvatten skrev 2013-09-01 12:00:27 följande:
    Jag skulle sitta med benen i 90 graders vinkel så som man sitter på en stol.
    Är det ett måste för att det ska "bli rätt ergonomiskt"? Dvs, blir det felaktig belastning om man sitter på ett annat sätt?
  • Mineralvatten
    En struts skrev 2013-09-01 12:01:47 följande:
    Är det ett måste för att det ska "bli rätt ergonomiskt"? Dvs, blir det felaktig belastning om man sitter på ett annat sätt?
    jag tror det.
  • En struts

Usch, jag ska ringa och fråga min sjukgymnast imorron. Har för mig att hon har sagt att "man inte kan sitta fel" på den? (Har precis köpt en pilatesboll)

• En struts

Pratade nu med min sjukgymnast. Det är inte att rekommendera att sitta i 90 graders vinkel hela tiden, utan man ska sitta hur som helst, flytta benen vid sidan av bollen, sitta långt bak, gunga fram sitta snett osv. Det är det som är meningen. Sitter man statiskt still i 90 grader, med benen framför sig så kan man lika gärna sitta på en stol. Så uttryckte hon sig.
    Jag kanske är lite klokare på hur man ska sitta vid datorn på en pilatesboll. Obestämd tror jag.

• Ezder

Viktigaste är väl att man har bra hållning, dvs inte säckar ihop med överkroppen?

• En struts
    Ezder skrev 2013-09-06 19:29:16 följande:
    Viktigaste är väl att man har bra hållning, dvs inte säckar ihop med överkroppen?
    Jo men exakt. Så sa ju min sjukgymnast också.
  • En struts

Eller inte svanka för mycket. Det sa hon också.

• Lindsey Egot the only one

Man ska sitta lite brett med benen och rulla underlivet över bollen för att träna upp bäckenbotten och det kan man göra samtidigt som man sitter vid datorn.

Googla Mason vs Princess Superstar med låten Perfect. Tyvärr är den sexistisk och man måste ha konto på youtube för att se den men övningen de gör på pilatesbollen är bra för bäckenet.

• Sorbus

Bästa ergonomi får man ju om man varierar sin ställning regelbundet, oavsett vad man sitter på eller vad man gör. Långvariga statiska positioner är inte särskilt bra.

Fördelen med pilatesboll är väl att det är väldigt svårt att sitta helt "fel" för då trillar man av. Och kroppen aktiveras mer än när man sitter på en vanlig stol eftersom man måste stabilisera bollen.  Sitter du vid ett skrivbord får du tänka på att inte skrivbordsytan är för högt i förhållande till dig så du får sitta och arbeta med armar och axlar uppdragna.

• En struts
    Sorbus skrev 2013-09-06 21:31:33 följande:
    Fördelen med pilatesboll är väl att det är väldigt svårt att sitta helt "fel" för då trillar man av. .
    Ja men precis, det är så jag uppfattat det också.
  • Lindsey Egot the only one
    En struts skrev 2013-09-06 22:19:18 följande:
    Ha, ha, hur kommer min sambo uppfatta det om jag sitter sådär. smile2.gif
    Han kommer uppskatta det. Helst om du kör låten på repeat och har extra mycket läppglans.
Svar på tråden Pilatesboll, kan man sitta hur som helst om man sitter framför datorn med den?